onsdag 16 maj 2018

I Birgit Nilsson-land


En så otroligt strålande solig majdag med sommarvärme och  blommande väldoft! Under några mils bilfärd njöt vi av allt det blommiga som naturen är så generös med i år.  Fruktträd översållade av blomster, doftande syrener, hägg och solgula rapsfält. Och havet, det blå Kattegatt. 



På stranden i Torekov med utsikt mot Hallands Väderö blommade triften och vinden från havet svalkade gott i den ännu ovana sommarvärmen.


Bjärehalvön är bland mycket annat också Birgit Nilsson-land. Här, mellan Båstad och Torekov föddes vår världsberömda operasångerska för alldeles snart 100 år sedan i vackra maj månad.
(Att skylten hamnat på sned kan enbart skyllas på den fotograferande bloggskribenten.)


På den här gården i den lilla byn Svenstad i Västra Karups församling växte hon upp, bondtösen som älskade att sjunga. På sitt eget dop lär hon ha överröstat både orgel och präst och hon lärde sig sjunga innan hon kunde gå. Det är sant för så står det i Birgit Nilssons memoarerer som hon författade själv på 1990-talet. Boken heter La Nilsson och är en av favoriterna i min hylla för biografier.



Birgit Nilsson (1918-2005) tillhörde min föräldrageneration, hon var årsbarn med min pappa och det tror jag har haft sin betydelse för mig. Vi som är barn av 1950-talet och uppväxta med den där enda tv-kanalen har haft tillfälle att följa den världsberömda men ändå folkliga operasångerskan i olika program och inslag. Och vi minns en elegant kvinna med självklar auktoritet och stor personlighet. Glimten i ögat och snabb i repliken,

Varje sommar gav Birgit Nilsson under åtskilliga år konserter för att stödja sin hembygd. En sådan konsert hade jag lyckan att bevista i Västra Karups kyrka en vacker julikväll i början av 1970-talet. Jag var i 20-årsåldern och även om jag tyvärr inte längre kommer ihåg vilka melodier som framfördes av sopranen Birgit Nilsson och hennes ackompanjatör Lars Roos är denna sommarkonsert ett kärt minne med mycken sommarkänsla i.

Inför 100- årsjubileet av Birgit Nilssons födelse har det utkommit ett par mycket läsvärda böcker. Dem kommer jag också att presentera här på min blogg, men idag är det sångerskans egen bok om sitt liv som får fokus. Den är på över 380 sidor, innehållsrik och humoristisk. Som bildtexten till ett foto där sångerskan står invid ett porträtt av som hänger på Gripsholms slott: "Operafans tycker att jag ser så "vanlig ut", i synnerhet amerikanska turister. Jag tycker själv jag ser mer eller mindre ut som Birgit Nilsson."

La Nilssson
Birgit Nilsson
Bokförlaget T. Fischer & Co
1995

Inga kommentarer: