söndag 23 september 2012

Danska munkar - tips på receptbok?


En härlig utflykt i höstliga duggregnet gjorde vi i dag. Det är spännande trakter vi bebor, Södra Halland med närhet till både Skåne och Småland. I dag var det den småländska skogen som lockade.



I Markarydstrakten, långt inne i skogen bortom slingrande små vägar finns Stockhultgårdens Tebod med servering i ett rödmålat Smålandshus från 1800-talet.






För oss var det första besöket, men vi har förstås hört talas om det populära stället med de många tekannorna och alla
doftande tesorter.


Med mig hem köpte jag en påse gräddigt te, men innan dess passade vi på att avnjuta husets goda soppor med varmt gott bröd. Efter det valde vi varsin god kaka till kaffet respektive den varma valhronachokladen. Citronkaka och chokladkaka med vispgrädde dukades fram på bordet och till mig dessa tre läckra munkar enligt danskt recept. Nygräddade, kardemummasmakande och en helt ny upplevelse som jag pratade om hela vägen hem. Jag har ätit äppleskivor, som den danske Tebodsägaren berättade är ett annat namn på dessa munkar, någon gång för länge sedan, men dagens bakverk serverades med lingonsylt - och som den lingonälskare jag är föll jag direkt för den kombinationen.

Nu undrar jag - finns det kanske någon bloggläsare som har ett boktips som innehåller sådana munkar? Någon som brukar baka sådana själv? Vi har vissa traditioner och framför allt språkrester kvar i våra trakter sedan den danska tiden, men det gäller inte kakor vad jag kan förstå... 

God söndagkväll hälsar en smällmätt EvaB

3 kommentarer:

Norr om Köpenhamn sa...

Hej Eva :)
Om bara de där små pillerna hade hjälpt!! Jag ligger så långt ner på B12-skalan som man bara kan och läkarna kan inte hitta orsaken trots gastroskopi och otaliga prover. Därför blir det spruta för min del istället var tredje månad. Men skulle absolut behöva oftare.
Trötthet, irritation och andfåddhet bara av att gå upp för trappan, är ett säkert tecken på att det är dax. Men men...de hjälper i alla fall för ett tag :)

Så kul att du smakade munkar eller aebleskiver som vi säger. Det äter vi ju till glögg här i Danmark tillsammans med florsocker och jordgubbssylt. Hemskt gott!!
Jag ska se om jag hittar receptet så kan du få det. Men det krävs ett munkjärn. Anledningen till att det heter aebleskiver är, att förr lade man en äppleskiva i munken som var doppad i socker och kanel. Låter väldigt gott det med!
Själv gör jag munkar med räkost i. Hihi...låter det skumt? Det gjorde alltid min mamma till oss som små, till lunch eller kvällsmat. Men då är det inget socker i smeten förstås. Urgoda!! Mina barn älskar de munkarna och blir själaglada när jag gör dem ;o)))

Visst är det du som gillar min tallrikshylla på fb? Den är jättefin!! Jag är faktiskt fortfarande lite osäker på om den är till salu eller inte. Det är bra att ha några fasta inventarier i butiken också :)

Oj, det blev till en hel roman det här :) Ha en mysig dag över sundet!
Kramar
Ulrika

skifferhuset sa...

Vad kul att du hittade till min blogg, hoppas du vill stanna till ibland å läsa! Vilket härligt ställe ni har varit på, låter väldigt gott med the å allt smarrigt till! Jag är bokläsare utav stora mått, boken Stora Betongboken, var har du köpt den? Jag håller nämligen på med betong gjutning! Kram Iréne

Anonym sa...

I Teboden har jag också varit, tå gånger, hittade en artikel om familjen i en tidning, Aller s tror jag, och eftersom jag och in syster gillar att fika på nya ställen, så åkte vi dit. Jag bor i Vilhelmina och hon i Hindås. Vi drog iväg med gammal mor och syskonbarn och hade en urmysig stund. Vi körde på gamla vägar så vi kunde få se de röda stugorna. Roligt att läsa om det danska par som har gjort om dessa hus som då hade eternit plattor på sig, och nu r så röda och vackra. Kärlek gör underverk. Tack för titten Ann