tisdag 19 mars 2013

Bok om antikviteter



Åh här kommer tips på en så fin bok! Det enda felet med den är att den är svår att ha som gonattläsning i sängen.

Så fort man öppnar boken möts man av ögongodis i form av ett elegant möbeltyg - i lin skulle jag tro - som visas på insidan av bokpärmarna. Det luktar gott om boksidornas härligt glatta papper som ger så fin lyster åt de vackra fotografierna. Där är tydliga bilder på enskilda möbler, på inspirerande och vackra möblerade miljöer, och genom hela boken följer ett härligt konstnärligt sinne för detaljer.

Boken benar upp det här  olika möbelstilar genom historien och kan komma väl till pass som trevlig uppslagsbok på området. En liten invändning har jag dock, textilare och sydsvensk som jag är. I kapitlet Allmogen står det om hängklädena i Blekinge och Halland: att de har broderier i kraftigt röda toner. De blekingska lämnar jag därhän i det här sammanhanget, och de halländska må ha varit kraftigt röda innan århundradena blekte dem, men de brukar vara vävda!

Antika vävnader från mitt linneskåp

I opphämta och munkabälte, och inte enbart i rött utan också i blått vilket anses vara typiskt just för vårt landskap Halland.

Hej från mej som inte skulle tacka nej till en eller annan gustaviansk stol, skrivbord eller taburett...

EvaB

Antikviteter
i modern miljö

Kartin Laserow
Britt Berg
Foto: Niklas Lundström

Norstedts (2013)

1 kommentar:

skifferhuset sa...

Tänk vad mycket böcker det finns om allt möjligt, din bok måste vara en höjdpunkt att läsa och titta på bilder, och alltid så får man inspiration till något nytt! Ha en fin helg! Kram Iréne