fredag 30 augusti 2013

Med kärlek till det skånska





Kombinationen vacker bok och mat ger mig lyckokänslor

Visst är omslagsbilden fin? Det är en så estetiskt tilltalande bok med sin färgsättning och trevliga fyrkantiga format att den ännu inte fått en plats i bokhyllan. Den här inspirationskällan behåller jag framme och placerar gärna tillsammans med blomster och blader.

Ytterligare en företeelse jag uppskattar är Face book. Och just FB har sin betydelse för hur Skånska matupplevelser kom att hamna i min post en dag på försommaren.

Från Arenas facebooksida:


Vilken av dessa rätter är en skånsk klassiker?
1. Skomakarlåda
2. Isterband
3. Kalvkaka

Första rätta svaret här på sidan vinner boken Skånska matupplevelser! Trevlig helg!"

 Kära bloggläsare - vet ni svaret?


.................. KALVKAKA! Och så fickjag boken och ännu en litterär lyckoupplevelse! Fast jag har fortfarande varken smakat eller tillagat just kalvkaka. Men receptet på denna skånska klassiker har jag ju, den finns på sidan 27 och till 4 portioner behövs 2 hg kalvbringa och en hel del traditionella kryddor, lagerblad och kryddpepparkorn. Och lök och ris och ... 

Efter gräddning i vattenbad ska rätten serveras i skivor tillsammans med smält smör. Kan tänka mig det blir en sorts kalvsylte-paté. Jag måste allt prova någon gång!


Bokförlaget Arenaövriga titlar får det också att förtjust rycka i en bokälskares blädderfingrar och nyfikenheten dallra i kroppen. 

Tack till

Skånskt bokförlag och skånska smaker 

med kärlek från mig



och till alla, En Glad Fredag!


EvaB


1 kommentar:

Tulipa sa...

Hej Eva!

Hoppas allt är bra med dig!

Vilket vackert omslag...som en tavla... Sånt sätter igång fantasin och skaparlustan hos mig.
En sån ska ligga framme att ses.

Finns så otroligt många vackra inspirerande böcker... Roligt att se några framlyfta här hos dig. Som tex Vintage boken här under.
Själv är jag mest inne i en "bokslukartid av texter"...hinner liksom inte med de vackra böckerna också, även om jag älskar sånt...

Må så gott!

Vi ses!
Kram Mariette