tisdag 10 april 2018

Ordning på deckarna




Under vintern har jag gjort i ordning i några bokhyllor. Det lär gå åt ytterligare några vintrar innan jag fått ordning på samtliga våra böcker. Det fordrar en del tankemöda att få till rätt placering, i lämpligaste bokhyllan och indelade i kategorier som känns naturliga och lämpliga för oss. Bokhyllan som huserar husets samlade deckare är jag färdig och nöjd med. Egentligen är jag inte så glad för kriminalromaner i sig, men jag har ändå favoriter på grund av vissa författare och deras miljöskildringar och/eller skrivarstil. 

Elizabeth George som producerar härligt tjocka böcker med mycken brittisk atmosfär. Även om jag gärna hoppar över en del ingående morddetaljer. Donna Leon vars böcker inte innehåller lika många sidor, men är en klar favorit med sina aktuella samhällsskildringar, beskrivningar av italiensk mentalitet och med den sympatiske kommissarie Brunetti, den kärleksfulle och matglade familjefadern som frontfigur.

Maria Lang är representerad i hyllorna på grund av sitt Bergslagen och sitt berättande om en svunnen tid med igenkänningsfaktor. Jan Mårtenssons antikhandlare har jag en del svårigheter med. Åldersbestämningen på honom som en medelålders man i 2010-talet känns orealistisk. Ingen nu levande medelålders svensk kan väl ha gått i gossläroverk till exempel? Men författarens djupa kunskap om kulturhistoria och böckernas miljöer med tyngdpunkt på Gamla stan gör att jag ändå gärna läser böckerna om Homan. 

Min absoluta favorit är Leif GW Persson. Man hör hans stämma i vartenda skrivet ord, ord som i vissa fall dessutom är helt nya för läsaren. Det är sannerligen inte för inte han är så populär och beundrad!

Men jag har ju en absolut favorit till! Stieg Trenter. Hans berättarstil är helt outstanding. Han vrider till och formulerar på ett oefterhärmligt sätt. Det är nästan så att man inte orkar sträckläsa hans böcker om man ska hänga med i formuleringarna. Stockholmsskildringarna från 1940-60- talen är intressanta  tidsdokument och med bokhyllans räcka av Trenterböcker från olika svunna decennier kan man också följa den starka utvecklingen av hans oefterhärmliga skrivarstil. 

Vilka är era deckarfavoriter?





Inga kommentarer: