fredag 18 maj 2018

Värp först och kackla sen!




För en månad sedan bjöd Ekerlids förlag in till bokrelease med estradören och författaren Mattias Enn i Klara Soppteaters röda foajé. 

Fotograf: Gabriel Henningsson




Trots att det bara var april månad var det utanjacka-värme och Riddarfjärden glittrade sommarlikt i solskenet. Kombinationen av den plötsliga värmen och en rejäl dos bekvämlighet gjorde att jag inte tog stora kameran med mig på promenaden in till Kulturhuset vid Sergels torg. Trodde jag kunde nöja mig med mobilkameran. Det ångrar jag naturligtvis.



Presentationen i teaterfoajén var lättsam och trevlig. På ovanstående bild ses förutom bokförlagets Marie Ekerlid och författaren Mattias Enn också media-mannen Rolf Knutsson. Den sistnämnde har en central roll i den världsberömda operasångerskan Birgits och den unge sångintresserade Mattias möte framför TV-kamerorna på 1990-talet. Något som också ledde till den brevväxling som är en viktig del i boken.

Mattias visade sig vara inte bara en mycket duktig forfattardebutant utan också en charmerande värd för de gästande på boksläppet. Naturligtvis har han som sångare och forskande  Birgit Nilsson-expert ett stort kontaktnät och han blev uppenbart glad över att flera av Birgit Nilssons  gamla kollegor mötte upp vid det här speciella tillfället. Även jag, en för honom helt obekant skribent, blev artigt och hjärtligt bemött och eftersom han av min dialekt lätt kunde ana sig till min geografiska närhet till Båstad konstaterade vi att vi kanske ses till sommaren. För sommartid arbetar Mattias som guide på Birgit Nilssonmuseet utanför Båstad. Och det uppdraget utför han säkert med bravur, med initierad kunskap och rejäl underhållningsfaktor.

Pressbild: Ekerlids förlag

Om man tänker sig läsa endast en enda bok om Birgit Nilsson tycker jag det här är den att satsa på! Den är lättläst, informativ och humoristisk och delger både de biografiska delarna och de musikaliska ur Bigit Nilssons långa och rika liv. Och innehåller dessutom en del reflektioner om bland annat musiklivet från författaren själv. I stället för fotografier valde författaren att låta en skicklig tecknare, Anders Svernsjö illustrera boken i glad karikatyrstil. Eftersom Anders Svernsjö avled innan boken och riktigt alla illustrationerna var färdiga blev det hans son som gjorde det avslutande teckningsarbetet. Med den äran.

Boken har ett lite annorlunda format som jag tycker är tilltalande och gör kvällsläsning i sängen lite bekvämare än åtskilliga andra bokverk.

Och undertiteln? Det är ett uttryck från Birgit Nilsson själv. Den säger säkert något om hennes omvittnade arbetsmoral och noggrannhet. Det är också titeln på den scenunderhållning Mattias Enn har roat publiken med på Klara-teatern under våren.



Nu ska jag steka gott rökt skånskt fläsk från Bjäre och blanda ihop ingredienserna till den äggakaka jag hittade recept på i boken:
10 ägg
10 msk vetemjöl
osv...


Birgit Nilsson i ord och bild
"Värp först och kackla sen"

Författare: Mattias Enn
Illustrationer: Anders Svensjö
216 sidor Ekerlids förlag 
2018

Inga kommentarer: