söndag 4 december 2011

Gastronomisk kalender 2012

Bild: Norstedts



Tänk nu blir det visst något med mat igen här på bloggen... 

För femtioandra året ger Norstedts ut Gastronomisk kalender. Sedan ett par år är Magdalena Ribbing redaktör för denna samlingsvolym. Tidigare var det Jan-Öivind Swahn och han bidrar detta år med kapitlet om Skånsk bröllopsmat anno dazumal. Kalenderns tema är bröllop och här finns mycket intressant läsning för den bröllops- och matintresserade. Om Tore och Eva Wretmans bröllop, om bröllopsetikett, Bröllop och fetma och Årets kock för att nämna några berättelser av olika skribenter. I denna nätta och välskrivna bok finns exempel på olika kungliga bröllopsmiddagar, både smått historiska och nutida. Vår egen kronprinsessas och några av hennes äldre släktingars. Här finns festmenyer från Monaco, Stockholm och London med skotska skogsduvor, vaktelägg, fasansoppa och fruktsallad i champagne. 


En trivsam bok som passar som julhelgsläsning. Jag har själv sparat något kapitel att läsa nogrannare vid brasan en kväll framöver.


Hoppas ni njuter av en fin Adventshelg! 

1 kommentar:

Norr om Köpenhamn sa...

Läsning framför brasan låter jättemysigt. Nån brasa har vi inte, men många ljus höjer stämningen betydligt, så det får det bli. Fast...haha...när ska jag ha tid att sätta mig ner o läsa ;o) Förhoppningsvis när barnen blir liiiite större och min kreativa hjärna har lugnat sig något ;o) Fast på kvällningarna uppe i sommarstugan, där finns det tid för böcker o vila. Dit ska jag ta mig alldeles snart....

Kram på dig o njut av 3:e adventsmys!!
Ulrika