lördag 17 april 2010

Jugendhus och Wienermiljöer

Nä, jag föråt mig inte på Sachertårta eller wienerschnitzel, och vi hann hem innan askmoln stängde flygplatserna.



Vi har faktiskt varit hemma 1 ½ vecka, men med bråda dagar och många intryck att smälta har jag inte kommit in i min bokbloggrutin igen. Bättring bättring!



Wien, denna lugna och välordnade huvudstad med 1.8 miljoner invånare kom snabbt upp på vår lista över favoritstäder. Vilka palats och vilka slott!





Vilka hus och miljöer! Vi vandrade och vi strosade, vi stannade upp och vi fotograferade.











Våren är försenad även i Österrike, men forstyhian och körsbärsträden blommade till påsk.



Uteserveringarna var försiktigt i gång och vårfåglarnas körer var välskolade som om de utbildats på berömda Stadsoper.

Som turister med vår entusiastiska och kunniga dotter till guide fick vår vecka i Wien flera huvudteman; caféer, musik och de fantastiska Jugendhusen.




Tiden kring förra sekelskiftet var en god och välmående period för det kejserliga riket Österrike-Ungern och detta visades tydligt i huvudstaden med innovativa nybyggnationer. Vilken skatt att vandra omkring i!



Postsparkasse heter den här byggnaden som ligger vid Stubentor, arkitekten hette Otto Wagner. Tänk att den här stilrena byggnaden byggdes redan 1903-06. Interiören, genomtänkt in i minsta detalj lär vara högst sevärd. Det får bli nästa gång!





Att Loos Haus på Michalerplatsen uppfattades som kontroversiellt när det byggdes för 100 år sedan kan man förstå. Det ligger precis mittemot det stora palatset Hofburg och det berättas att Kejsar Franz Josef var mycket uppbragt över arkitekt Adolf Loos moderna byggnad utan de sedvanliga och traditionellt rika utsmyckningarna En liten kompromiss gick arkitekten till slut med på, att utrusta exteriören med ett antal stramt stilrena blomlådor. Som ni ser var dessa tyvärr inte planterade för säsongen ännu. Även om jag tycker om byggnaden tycker jag också som kejsaren att blomlådor är aldrig fel.



Mina favoriter är de blommiga Majolikahusen från 1890-talet, arkitekten var även här den berömde Otto Wagner.





Den bästa souveniren från Wien blev för mig den lilla behändiga fyrkantiga boken
Jugendstil Guide Wien
Frederike Demattio
Metroverlag

Den rekommenderas varmt för den arkitekturintresserade Wienresenären.

Inga kommentarer: