torsdag 14 april 2011

Rosor och gamla äppelmadamer

Hej i våren!

Bloggertrollet tycks nu ha återplacerat allt på sin rätta plats i bloggen, som denna aprildag ska uppdateras med ett nytt inlägg.


Bild: Bonnier fakta
I trädgårdsböckernas högsäsong väljer jag Rosor och gamla äppledamer fotograferad och skriven av  Karin Berglund. Den andra halvan av boken handlar om köksträdgård, krusbärsbuskar och äppelsorter. Hur mycket jag än älskar allt det uppräknade så är det första delen av boken som jag koncentrerar mig på idag.

För nu ska här väljas klätterros! Vit, doftande och återblommande. Den ska stå vid vedbodväggen, gaveln jag ser från köksfönstret. Där är redan en liten rabatt med cementkantsten och blommande blå krokus. Rosendrömmen för just den platsen är gammal och för många år sedan planterade vi en röd skönhet. Som dog en vinter strax därpå och vi har tydligen sörjt sedan dess.  Men nu ska vi äntligen göra slag i saken; välja, inhandla och plantera.

Boken är vacker och i ett trevligt format 20 X 22 cm. Den utslagna rosen på framsidan riktigt doftar emot mig. Jag öppnar boken... och var är rosorna? Hade tänkt mig en bok till hälften (den andra halvan åt äpplemadamerna) fylld med ros efter ros. Men här presenteras Pärlrönn och Storblommig rododendron! Avsnitt med rubrikerna "Blad som siden och sammet"  och "Vårdträd"  kompenserar besvikelsen och på sidan 44 börjar så rosenavsnittet.

"Men rosor ska ha sällskap, det ska myllra och dofta kring benen på dem." Där fick jag ytterligare något att tänka på. Vad ska man plantera i ett litet rektangulärt land vid vedbodörren. Kanske man ska så reséda? Och dessförinnan njuta av doftviol? Är det någon som har fler förslag?

I kväll ska jag fortsätta läsa om rosor, jag återkommer med fler tankar om boken i morgon.
Må så gott i torsdagen!


Rosor
och gamla äppledamer

Karin Berglund
Bonnier Fakta (2011)



Lite senare: Skrev jag inte nyss att allt åter var i ordning på bloggen! Icke då. De bloggintresserade har hoppat av sin rutor igen. Dock icke i verkligheten hoppas jag...



Inga kommentarer: