lördag 7 maj 2011

Plantskolor värda en omväg

Bild: Norstedts


Nu har vi firat kungen en hel vecka här på bloggen medan jag haft andra roligheter för mig. Jag har ätit sparris, lyssnat på näktergal och luktat på syréner i Tyskland och sedan fortsatt med intressanta reportageutflykter i det vackra svenska majlandskapet sedan sist jag skrev. I torsdags gällde det Scania lastbilar och igår plantskolor och trädgårdsodlingar i södra Halland. Därav dagens boktips.

Plantskolor värda en omväg har ett bra format. Och är tryckt på glansigt fint papper som doftar så där gott som bara vissa böcker kan! De vackra blomsterbilderna doftar emot en de också. Som de underbara irisarna som hör till avsnittet om Peter Korns trädgård i Eskilsby.

Idén med en bok om utvalda plantskolor från Ystad i Skåne till Skellefteå i Västerbotten  är ypperlig och jag blev glad när jag såg att en otroligt duktigt trädgårdsmänniska från våra trakter finns med i boken. Jag åkte för att hälsa på i hennes prydliga och ytterst välsorterade plantskola i går.


Birgit Udsen 

på Hårsabäck Perenner 

i Våxtorp (Laholms kommun). Det var intressant att bli guidad omkring i hennes olika plantavdelningar och få veta mer om gräs, violer och andra trädgårdens skönheter.


Min önskelista på perenner till vår nya runda rabatt kommer att bli lång... Men till det återkommer jag när min trädgårdsblogg öppnar för besökare.

En planta var jag i alla fall tvungen att få med mig hem som ett extra minne av besöket. Inte oväntat blev det en planta från kryddavdelningen. Vi älskar gräslök  - som så många andra - och det ska bli roligt att prova den kinesiska varianten. För er som inte känner till den, den har plattare blad än den ordinära gräslöken och därför ska jag plantera den i kruka. Sätter jag den i kryddlandet kanske jag tar den för kveg när den kommer upp till nästa vår...

Ha en god och glad blomstrande lördag!
EvaB
 




Plantskolor värda en omväg
Gröna tips, favoriter och växtporträtt
Susanna Widlundh & Jan Servin
Norstedts (2011)

1 kommentar:

Norr om Köpenhamn sa...

Visst är det härligt att köra på Strandvej! Då kunde ni nästan se hem till oss, för vi bor uppe på toppen ovanför Strandvej :o)

Jag har inte varit på Birgits plantskola någongång, men det ser fint ut :o) Däremot tar jag mig alltid till både Vellinge-, Staffanstorp- och Löddeköpinge plantskola. Just nu har vi presentkort hos alla tre som vi fick i bröllopspresent, så snart blir det en tur över sundet med bilen :o)

Här var det varmaste dagen idag 24 grader, hääärligt!!
Ha en skön kväll!
Kram kram
Ulrika