onsdag 13 juni 2012

Nytt favoritställe!


Fågelkvitter i grönskan, åldrigt slott och godaste ättikssillen - Hovdala, vårt nya favvoställe.



Hovdala slott ett par mil utanför Hässleholm.


Utanför den gamla stallängan som numera inrymmer fin restaurang och trevligt kafé.


Det gamla stadiga befästningstornet som varit med om så mycket. Som forna tiders ofred med snapphanar och krig mellan danskar och svenskar. 

Visst känns de Göingska historievingslagen...

... och de skånska mattraditionerna.


Ett av många fat med goda och fräscha grönsaksrätter, här svartrötter på Mikkelsens Restaurangs fantastiska buffébord.



                                              Stekt sill inlagd i ättika. Som hemlagad.


- Det är väl inte så turligt att ni har samlat recepten i något litet häfte man kan få köpa, undrade jag vid vårt första besök, mätt och mycket nöjd med långa härliga buffén. 

Och se! En hel bok finns! Med recept och vackra bilder och historien om slottet. Victoria Winberg som finns på omslaget är restaurangchef på Restaurang Mikkelsen på Hovdala och hon sa generöst att jag gärna fick ta något av hennes recept ur boken till mina läsare. Kanske det blir en tårta, kanske en grönsaksrätt. Håll utkik i ett inlägg framöver!




Sommarmat med Victoria

Inger Grimlund och Christine Samuelson
Förlag: Mammas Matstudio (2008)

1 kommentar:

Norr om Köpenhamn sa...

Där har jag nog aldrig varit, men ett trevligt utflyktstips!!
Blev det nån blomster på Sofiero? Jag måste åka dit, snarast...innan rhodedendronen blommar över :) Ett ställe jag också vill besöka är Fredriksdal.

Sol här idag, precis som jag beställt, då jag ska fixa o dona i grönsakslandet. Nu är snart mitt staket på plats ;)

Ha en härlig midsommarvecka!!
Kramar
Ulrika