söndag 6 juni 2010

Nationaldag och Hovstall



Hoppas ni haft en fin Nationaldag! För er som tittade på firandet på Skansen, på plats eller framför TV:n - visst var det fint och högtidligt! Programmet förmedlade sommarkänsla, stolthet och gemenskap tycker jag.

Som bokligt sällskap har jag idag en sådan där fin bok som jag kan gå i taket för.


Med den uppslagen lär jag mig att Nationaldagen betyder Stor parad där kungafamiljen färdas i kortege i öppna hästdragna vagnar från Stockholms slott till Skansen med fyrspann á la d'Amount. Boken heter H.M. Konungens Hovstall, Kungliga transporter och är en praktbok. Till format, vad gäller bilder och innehållsrik text. Den förmedlar mycken information och känsla för denna nationella skatt som vårdas och lever mitt inne i huvudstaden.

Bild: Arena Bokförlag

Tack Kungen! Som värnar om denna historiska tradition som ger både stadsbild och riket extra pompa för oss alla att glädjas åt.

H.M. Kounungens Hovstall
Kungliga transporter

Gunilla Mild Nygren
Charlotte Gawell
Göran Dyhlén
Arena Bokförlag, 2010

Inga kommentarer: