måndag 7 juni 2010

Medelhavsträdgård

Bild: Albert Bonniers Förlag

Det regnar. Bra för grönsakslandet och en hel del annat, men jag plockar fram boken Medelhavsträdgård och njuter av en bild på terrakottakrukor mot en vit vägg med skuggspel från solsken genom gallergrind. Plattläggning från Italien, fontäner med inspiration från Alhambra, bilder med tvätt som torkar mellan vita väggar, lavendel i kruka och friland. Författaren driver omtalade Apotekarns trädgård i Simrishamn och boken handlar inte bara om inspiration från Medelhavet utan också om Österlen. Jag känner att jag vill ha god tid för den här boken i solskenet, alltså lägger jag den i min korg för sommarläsning. Den börjar bli både välfylld och spännande den där bokkorgen!

Medelhavsträdgård
på svenska

Peter Englander
Foto Peter Carlsson
Albert Bonniers Förlag


Medelhavsträdgård har en lite tråkig utsida, men tar man sig bara förbi den blir man glatt överraskad. Tankarna på Södern inspirerar mig att öppna bildmappen med egna Medelhavsbilder med motiv från tidig sommar i Albanerbergen söder om Rom. Här kommer några.





Inga kommentarer: