tisdag 25 januari 2011

Buonissimo!




Citroner, sol och bergslandskap. Och en flik av blått Medelhav från utsiktsplatsen eller balkongen... 




Eller varför inte nästan hela Medelhavet när man ändå drömmer? 




Jag längtar alltid till Italien när mimosan blommar. Och  kära väninnan i Rom rapporterade redan i förra veckan om denna blommande väldoft.

Min längtan är dock aldrig större än att jag lugnt kan tänka:  Kanske nästa år.... För längtan i sig är också en njutning och jag är så nöjd med det älskade sydsvenska slättlandskapet. Som i dag är inhöljt i dimma. Solig november och dimmig januari, det har blivit lite felvänt, men talgoxen sjunger precis som han ska utanför knuten och pelargoniorna ser ut att tro på en ny säsong där de står i tvättkällaren.

Idag är en dag när det är lämpligt att ta fram Bo Hagströms senaste. Jag tar också fram cd:n  Solens Mat så att jag kan bläddra mellan bokens recept till ackompanjemang av melodier med rätt italiensk känsla.

Buonissimo! Så står det i guldskrift på bokens omslag. På insidan av densamma finns ett heltäckande uppslag med vackra kronärtskockor. Denna grönsak är högt älskad i Italien och Bo Holmström berättar om en kronärtskockfestival på Sicilien. (Den måste jag leta upp mer information om för den hamnar nog på min önskelista!) Kanske man skulle prova  kronärtskocksplättar? Receptet verkar inte så svårt och kronärtskockshjärtan finns ju på burk, även i det italienska köket. Fast då kan det röra sig om kärleksfulla  inläggningar i glasburkar från en lantlig gårdsbutik...

I kapitlet som handlar om italiensk husmanskost finns naturligtvis Minestrone, grönsakssoppa. Med soppklimp - hur många gör det till dagens svenska soppor? Jag har visserligen aldrig varit förtjust i klimp, men det är ändå en viktig ingrediens i traditionellt soppkök. En annan soppa ur boken är Passate di broccoli, mixad broccolisoppa med getostkräm. Jag bläddrar vidare till Fylld ugnsstekt kyckling och Insalata di patate novelle, sallad med nypotatis och sardellerNågot att prova när det är dags för skörd av vår efterlängtade svenska nypotatis!

.
Bilderna är tagna för någon månad sedan, under en boksignering i vår lilla stads eminenta bokhandel. Då bjöds besökarna också på soppa ur bokens receptsamling. Toscansk brödsoppa. God, men att stoppa bröd i soppa är liksom klimp inte min melodi, hur italienskt receptet än må vara...


Författaren och TV-mannen Bo Hagström har besökt vår stad ett par gånger för att tala om Italien, möten med människor och den fascinerande matkulturen. Har ni tillfälle att lyssna till honom in real life - gör det! Många är vi som sitter klistrade vid TV:n när hans programserier om Solens mat visas - och mannen med både den vackra skånskan och den flytande italienskan är minst lika fängslande att lyssna till i verkligheten. Ja jag tycker han är en av de bästa och ledigaste berättare jag någonsin hört.


Längst bak i boken, efter registret på bokens maträtter, står namnen på författarens egna smultronställen med sidhänvisning. Som under Sicilien, där ett recept på Marmellata di arance, apelsinmarmelad, på 1 kg ekologiska apelsiner från lantgården Agriturismo Il Casale delle Rose står beskrivet på sidan 23. Det låter nyttigt i vinterns tid!


Buonissimo
Italienska kök och smultronställen
Bo Hagström
ICA Bokförlag




Inga kommentarer: