fredag 21 januari 2011

Kulor Cash & Kosing

Foto: Jan Torbjörnsson

Hej i bloggvärlden!

Även det här året innehåller visst dagar som går fort, så fort! Redan är det dag nummer 20 i årets första månad, en av mina favoritmånader (en av tolv favvisar när jag tänker efter).  För att inleda 2011 som medveten konsument har jag läst  aktuella ekonomiböcker och justerat lite i hushållsbudgeten. Jag tror både Mathias Andersson och Charlie Söderberg skulle bli rätt nöjda med mig. 

Boken Kulor Cash & Kosing är lätt att ta till sig med sina fräscha blå rubriker och gott om illustrationer och lättförståeliga tabeller på de 206 sidorna. Fast formatet och den grönbeige  inramningen sammantaget har mer än en gång gjort att jag trott att vi haft en biblioteks- eller lärobok på bordet eller i lässtolen. 

Första meningen i boken deklarerar klart och tydligt: Det här är en bok om dina pengar. Och sedan följer rubriker som Konsten att slippa onödiga smygavgifter, Gräv guld i försäkringsdjungeln och Bo på landet, övernatta i stan. Nu ska det erkännas, jag har hoppat lite i boken så det sistnämnda avsnittet har jag inte fördjupat mig i. Men jag sträcker redan stolt på ryggen, för nog måste  det vara just god ekonomi att både bo på landet och övernatta där -  i  stället för i stan... 

Ett annat kapitel jag hoppas ska vara givande är Banker är som skoaffärer och  Konsten att ... och samtidigt överlista din ICA-handlare. Vi mycket glada för vår lokala ICA-handlare, men det kan ju finnas andra att överlista eller genomskåda.

Nu ska jag inventera. I mitt fall innebär det att  fortsätta på den garderobsrockad som inleddes när jag beslöt att julsakerna skulle förflyttas från en snedgarderob till en annan, mindre sned. Det för med sig omflyttningar av det undanstuvade innehållet i ett flertal garderobs- och skåpsutrymmen och täcker hittills golvet i 2-3 rum.

Granen är nerklippt och ute ur huset sedan länge, men julbocken väntar fortfarande i en undanskymd hörna på att komma in i sin nya julgarderob.

 Dags nu att med största allvar gripa sig an, och helst avsluta,  denna vinteruppgift! För nu vill jag stänga dörren om julsäsongen och välkomna vårvinterns tulpanbuketter.


Glad Fredag!



Kulor Cash & Kosing
Konsten att få ut mer av sina pengar
Mathias Andersson, Charlie Söderberg

ICA Bokförlag, 2010