onsdag 26 januari 2011

Sanningen om IKEA - felaktigheter om dyslexi

Så! Nu fick jag ändå bloggen att se något så när normal och funktionell ut. Det var bara att ta ett djupt andetag och försöka sig på olika alternativ och förflyttningar. Nu kan jag fortsätta på detta inlägg som dagens TV-tablå inspirerar till.


Bokens omslagsfoto: Carlo Bosco

I kväll visar SVT1  Uppdrag Granskning (Makten och pengarna i IKEA, del 1), och den som granskas är Smålänningen och Schweizaren Ingvar Kamprad. Han måste väl vara en av landets mest kända företagsledare och alla har vi väl ett förhållande till IKEA, eller hur? Min relation till företaget och dess produkter kan ledas mer än 50 år tillbaka i tiden. Jag kommer ihåg den långa och rymliga kartong jag lekte koja i på gräsmattan. Min Pappas 40-årssoffa från det nyöppnade IKEA-varuhuset i Älmhult levererades uppenbarligen inte som platt paket.

En del böcker engagerar mer än andra och när Johan Stenebos uppmärksammade bok från 2009 nyss kommit ut hamnade den halvläst i hyllan efter att jag blivit så irriterad att jag inte kunde fortsätta läsa. Författaren, Johan Stenebo, är civilekonomen som under ett par decennier arbetade inom IKEA-koncernen. När han lämnade företaget skrev han den initerade och stundtals hätska Sanningen om IKEA. 

Min läsreaktion har egentligen inte med IKEAs värdegrunder eller arbetssätt att göra, mer om författarens. Han är i sin bok oförskämd mot olika personer och deras klädstilar, det känner jag igen nu när jag återigen bläddrar i boken. Men vad som slutligen gjorde att jag tappade förtroendet för författaren som sanningsredogörare var hans lättvindiga och felaktiga påståenden om handikappet dyslexi. 


Dyslektikern Ingvar lyder rubriken på sidan 39. Författaren anser att Invar Kamprads  läs- och skrivsvårigheter är en lögnaktig eller kraftigt överdriven skröna, lanserad och vårdad av Ingvar Kamprad själv.(Varför? undrar jag.) Författaren levererar exempel och konstateranden om dyslexi som jag inte kan tro vare sig vetenskapen eller det stora antalet drabbade i denna grupp känner igen. Och det var här jag blev så arg att jag var tvungen att slå igen boken och stoppa den långt in i en hylla. En författare som i ett  ämne är så kategorisk och överlägsen, och därtill helt ute på svag is, känner jag inget förtroende för vad gäller annan information heller. Johan Stenebo påstår att dyslektiker "inte sällan" skriver så fel att innehållet blir omöjligt att förstå. Meningen om Kamprads brev, som "till skillnad från dyslektikerns" alltid är både välstavade och välformulerade är så diskriminerande att jag blir minst lika arg som förra gången och nu kommer boken inte in i min bokhyllan mer.

Här kan man läsa mer om kvällens TV-program där Johan Stenebo medverkar:
http://http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/tidigare-ikea-chefen-kamprad-varldsmastare-i-skatteplanering_5893745.svd


Sanningen om IKEA
Johan Stensbo
ICA Bokförlag, 2009



1 kommentar:

Monica sa...

hej, på dig !!
Jaha, ante mig att den boken skulle vara en revanch-bok,även om jag varit nyfiken på den...
Jag handlar på ikea sedan 25 år och innan dess var jag såklart med mamma när hon handlade där. Man kan ju tycka vad man vill om dess kvalitet och om grundaren, men man kan ju också vara avundsjuk på mannen bakom allt , om man jobbat där och efter att ha läst din beskrivning så verkar ju det vara detta det handlar om i boken,ett internt krig som blivit bok. Synd...
Ha det så bra,kram,Monica