måndag 31 januari 2011

Snöläsning - JULBOKEN



Återigen täcks grannens åker av snö.

Det snöar idag. Och när jag körde från stan mötte jag en Volvo med skylten God Jul på taket. En liten stund senare en liten lastbil med granar (eller var det bara granris?)... Så då förstår ni att jag, när jag kom hem, var i stämning för att  kika i Kristina Strands Julboken, en försenad och kär julklapp. Att få en sådan bok i januari passar mig bra. Då ska jag väl hinna både läsa den och förbereda de idéer jag känner för att ta efter innan det blir jul igen! Det är förresten inte bara en julbok - med rimfrost, vita blommor och mycket vitt i övrigt på bilderna är det en riktig Vinterbok.


Författarinnan tipsar att avknippsade amaryllisblommor är vackra i olika glas på det dukade bordet.



En barkkrans kan jag inte påminna mig ha sett tidigare. Smyckad med gran- och tallkottar som hänger i vanliga snören. Den blev jag riktigt förtjust i! Det är bara att samla barkbitar till nästa vinters annorlunda dörrdekoration!


Vill man göra en ljuspåse, som den som finns på bild på sidan 28 - håll utkik efter tyg med broderi eller ett vackert örngott från loppis. Sy ihop till påse med rynkhuvud, stoppa i en ljusslinga och häng upp på lämpligt ställe. Se där, något som verkligen passar under hela vintersäsongen!

Ljusmanschetter av röda tranbär trädda på ståltråd, ännu fler kottar i vit korg med lite vitt fågeldun som döljer ytterligare en ljusslinga. Tips blandade med glöggrecept och vackert inslagna paket. Det här är en bok att komma ihåg när lusten till vintriga arrangemang börjar göra sig påmind. Till dess får också mitt exemplar sällskapa med de andra julböckerna i hyllan. För i morgon är det kanske vårligt igen? 




Julboken
Kristina Strand
ICA Bokförlag, 2010

3 kommentarer:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Snöar det hos dig, har sett på vädret att det kom in nederbörd från väst. En julbok är aldrig fel, såna böcker är så roligt och ta fram.
Kramar
AnnaMaria

Norr om Köpenhamn sa...

Det låter som en bok som skulle passa mig alldeles utmärkt :o) Kanske något att finna på bokrean i februari.
Ena dagen strålande sol och vårkänslorna spirar, andra dagen snöar det igen och man drar ner mössan så långt det överhuvudtaget går... Den där vintern vill verkligen inte släppa taget! Men nu vill jag så gärna ha vår och få sticka nävarna i jorden. Men jag får väl snällt ge mig till tåls :o)

Ha en fortsatt skön tisdag och tack för dina fina kommentarer hos mig. Jag blir så glad!
Kram Ulrika

Hanneles bok-paradis sa...

hihi, bäst att börja i tid...