lördag 1 september 2012

Skördetid!




På spisen puttrar och doftar högrev av oxe tillsammans med dillstjälkar och purjolök, morötter och vanlig gul lök till den godaste soppbuljong. 

Till denna skördetidsstämning passar inspirerande boken Skörda nya smaker som kom ut i våras. 




Som de flesta trädgårds- och/eller matböcker innehåller den underbara bilder. I just den här boken märker jag att  min blick oftast och helst faller på helsidesbilden på sidan 37. En näve saftspända björnbär spektakulärt omgivna av gulaste gula blomblad. (Kan det vara zucchiniblommor?)

Jag tycker om författarens beskrivning av björnbärsrisets blomning " ... vitrosa, stora blommor som liknar gräddtårtor på en risig ros." Fast en sak vill jag inte riktigt hålla med författaren om angående dessa underbara syltbär med sina ilsket taggiga snår: att bäret skulle vara i det närmaste ratat i Sydsverige. Inte i min del av Sydsverige i alla fall! Här är det högst uppskattat av många, och själva funderar vi till o med på att bjuda in ett buskage i trädgården. Tills vidare nöjer vi oss med de bär arrendatorns kossor inte når. 

Det här är en bok att verkligen botanisera i! Syrlig koreansk berberis, lätt stekta kinesiska jordärtskockor och snödroppsträd med blommor passande i en försommarsallad. Författaren bjuder på tips och rejäl text med uppgifter om höjd och härdighet för varje bär, buske eller träd som ingår i boken. Längst bak; ett digert register där man hittar såväl ramslök som dagslilja och hassel. 

"Välkommen till en ätbar värld"inbjuder baksidestexten. "Alltid trevligt att lära sig att favoritblommor av olika slag i alla fall inte är giftiga", tänker jag, som planerar att utöka beståndet av dagsliljor. Som jag läser har ätliga blommor och av författaren rekommenderas till sommarsallad eller som lättare tilltugg i trädgårdsarbetet.  


Skörda nya smaker
en upptäcktsresa i trädgården
Anders Kjellsson
ICA Bokförlag (2012)

Inga kommentarer: