torsdag 16 juni 2011

Maria Lang, Nora och trilskande Blogger



1960-års Maria Langdeckare




Nu håller jag på att plocka ner sommarläsning i min bokkorg. Lättsam läsning, helst med sommar-anknytning, och så en och annan bok mer åt faktahållet. Den första jag tänkte plocka ner var Kung Liljekonvalje av Dunge (älskar man liljekonvaljer älskar man titeln, eller hur?). Nu är ju liljekonvaljerna utblommade för i år och det visar sig dessutom att jag inte äger just den boken...

...så nu står den på min önskelista i stället för att ligga i bokkorgen. Lite senare än liljekonvaljer kommer ju studenten, i alla fall nu för tiden när våren blommar tidigare än förr. En Maria Lang-bok med anknytning till skolavslutnings- och stundentsäsong jag i alla fall hittar i min deckarhylla är Vår sång blir stum. Denna gav Maria Lang, alias Dagmar Lange ut 1960. Mitt exemplar har en  abstrakt men tidstypisk och ordentligt grön omslagsillustration från 1963. Jag ser att den ursprungligen kommer från bokklubben Vår Bok och av stämplarna att döma har jag tydligen köpt den makulerad från våra barns kära gymnasieskola. 

Det har glatt mig att läsa på andra bokbloggar att det är många fler än jag som tycker om en deckare i gammal god Maria Langstil. Och jag som trodde att hon var helt ur mode! Hennes böcker, om än lite stereotypa, innehåller så mycket atmosfär och svensk sommaranda. 



Bland allt det jag slukade i tidig läsålder sticker Maria Langs böcker om sommar och småstaden Skoga ut. 


Min man lär nog aldrig glömma min lycka när han för länge sedan tog mig med till Bergslagen 


och just Nora för första gången. 




Gatorna, husen och sjön bekräftade  min positiva  bild och känsla för denna Maria Langs hemstad. När vi så en kväll för ett par år sedan åter stannade till i denna förtjusande Bergslagsstad var känslan än starkare. Nora - en pärla bland alla Sveriges fina småstäder.











Vad har ni för favoritdeckare i sommartid? Jag har en alldeles speciell favorit som jag gärna läser en gång varje sommar. Inte för morden, de försöker jag bortse från, utan för den fina sommarstämningen och beskrivningen av en sommarblomskantad  väg här på Västkusten. Till den boken och den författaren återkommer jag, för den ska också med i min bokkorg.

Tycker ni kanske det blev många foto och lite väl många upprepningar av desamma? Det bjuder Blogger och jag på, för det verkar vara dagens egenhet, att inte kunna ta bort bilder som hamnat fel.

Hälsningar i torsdagen!
EvaB

Vår Sång blir stum
Maria Lang 1960
Kungl. Boktryckeriet P.A. Norstedt & Söner 1963

1 kommentar:

AnnCharlott sa...

Jag läser förvisso gärna deckare på sommaren (och annars också) men kan inte säga att jag har någon direkt favorit. Och det hör till ovanligheterna att jag läser om en deckare. Men om jag skulle göra det, skulle det nog bli Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö av Håkan Nesser. Den är ju dessutom ganska somrig.