fredag 10 juni 2011

Stig.



Omslagbilden är från den reportageresa  Stig Classon och Niklas Rådström gjorde tillsammans på 1980-talet.


Den 10 juni är det recensionsdags för Niklas Rådströms senaste bok. Stig.. Stig med punkt. Den handlar om författaren och konstnären Stig Claesson (1928-2008). Signaturen Slas.

Till bloggträffen hos Bonniers kom också Niklas Rådström. Inte som bloggare utan som författare. I ett samtal med sin förläggare berättade han om Stig Claesson och hans liv, och läste sedan ett antal sidor ur sin bok. Det var Niklas Rådströms välljudande stämma och uppläsning, ändå hörde jag också en annan röst. Den entoniga, släpiga och underfundiga stockholmska rösten till 1980-talets "Sagor för barn", som då visades på TV tidig lördagkväll vill jag minnas. 



Högläsande författare och oljemålningar på Bonnierförläggare - vilken inramning till bokkvällen på Bonniers förlag!


I kvällens goodie bag hade förlaget stoppat ner boken om Stig. Under de fortsatta semesterdagarna i Kgla Huvudstaden fanns boken med sitt behändiga format i min handväska. Den plockades upp vid rödljus och vilopauser och fanns med vid skinklunchen på PUB där jag varvade läsningen med utsikten mot konserthus och Hötorgshall.




Förmiddagen efter högläsningen på Sveavägen strosade jag omkring i Stockholm. På min väg från Kungsholmen kände jag både traktens litterära vibbar och dofterna från de populära kafferummen på Vetekatten Klara Norra Kyrkogata.




Här drack jag svart vinbärste och åt osedvanligt goda kafébullar mellan sidan 18 och 68. Urstockholmare vid ett annat bord bidrog till rätta stämningen för min läsning.


En god bok, ett legendariskt kafé  - kan man ha det bättre en lugn förmiddag när det nästan regnar ute?

Även i boken tyckte jag mig höra Stig Claessons röst. När han så kan sätta sig i minnet hos en som endast ett fåtal gånger hört och sett honom på TV, inte undra på att Niklas Rådström behövde skriva en bok för att bearbeta sina intryck av och sorg över den döde vännen.

I boken har jag gjort hundöron vid särskilda formuleringar och tankar. Som på sidan 19, om Söders biografer.

"... och där revor i duken gav samma ärrvävnad åt en klarblå himmel med vita moln seglande över Monument Valleys klippformationer som åt en nattlig Manhattangata..."

Och på sidan 114: Stig hade en förmåga att göra sig fri genom att vara sig själv."

Niklas Rådström poängterar Stig som stor - men inte alltid rätt uppskattad - konstnär. Och att han präglat vår syn på Stockholm och på de röda stugornas Sverige. (Jag säger bara Yngve Frej...) Såväl hans tecknarstil som hans prosa  är "detaljrik och sparsamt exakt", skriver Niklas Rådström,

Jag tycker om boken. Den är lätt att ta till sig, och då inte bara på grund av sitt nätta format. Det här vänporträttet handlar dessutom lika mycket om författaren och hans tankar, som om Stig Claesson och hans liv.

Under sommaren pågår en omfattande utställning med signaturen Slas konst på Kulturhuset i Stockholm. Och jag som inte tänkt det skulle bli en Stockholmsresa i sommar... Kanske dags att tänka om.

Stig.
Niklas Rådström
Albert Bonniers förlag


Inga kommentarer: