fredag 29 oktober 2010

Rosendals Trädgård

Fotograf: Lena Koller

Rosendals Trädgård - ett år med trädgård och mat

Oh, en sådan där bok som man både vill läsa med detsamma och spara på! Jag har kikat och bläddrat och njutit, men riktigt fördjupat mig i denna härliga trädgårds- och årstidsbetrakelseläsning har jag inte gjort ännu. Det ska bli min belöning när jag städat fram hemmet igen. Efter en intensiv arbetsperiod tycker jag att det snart inte finns en ledig yta kvar att lägga saker på. Men när det mesta återkommit till givna platser, när jag förhoppningsvist sorterat bort en del pappershögar, fått ordning på tyger och garner och städat köket. Då ska jag tända brasa och sätta mig med Malou von Sivers år på Rosendal och drömma mig in i Lena Kollners vackra bilder. Men så långt kommer jag nog inte idag...

Fotograf: Lena Koller
Trädgårdsbild
Och kanske ska jag prova ett brödrecept från boken innan jag sätter mig till ro. Det kan jag nog hinna, för jag ser att det är ett tvådagars bröd; vatten och rågmjöl första dagen, bakning andra. Och smaksättning med rostade solrosfrön och hackade äpplen. Det ska bli spännande!

Vill ni ser fler bilder från boken?

Fotograf: Lena Koller
Pumpa med broccoli och kantareller

Fotograf: Lena Koller
Saffranspäron

Är det någon som lagat eller bakat efter några av bokens recept?



1 kommentar:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Ser ut och vara en fin bok, kommer och bli en riktig mysstund när du får tid och titta i den. Recept blandat med vackra foton kan inte bli fel.
Önskar dig en bra helg
Kramar
AnnaMaria