torsdag 7 oktober 2010

Tunna skivor av Siw



Nästan varje gång vi åker förbi Landskrona och ser staden med det vackra gamla vattentornet kommer Siwans "Ingenting går uppemot Landskrona..." för mig och jag nynnar en liten stund där på motorvägen. Schlagerstjärnan Siw Malmkvist hör till soundtracket till min barndom och ungdom och en trevlig upptäckt är att den nyutgivna boken "Tunna skivor av mig" är skriven i typisk Siwanton. Författarinnan utbrister i ett och annat  "jäklar" vilket gör boken mer välgörande personlig än en del andra memoarer jag satt ögonen i på sistone.

Tunna skivor handlar om pigga Siw M:s barndom med alla syskon och en del busstreck i staden vid Öresund och naturligtvis om hennes långa karriär i musikvärldens Sverige och Tyskland. Jag hörde henne på P4 i går när hon var gäst hos Lotta Bromée. Radiolyssnarna fick önska sig Siwan-schlagers, bland annat den fina och melodiösa "Livet är fullt av avsked". Tack Siw för alla sånger och för din bok!



Tunna skivor av mig
Siw Malmkvist
Norstedts

1 kommentar:

Hanneles bok-paradis sa...

tänk så mycket hon har hunnit med