söndag 31 oktober 2010

Anne Holt och julstämning

Foto: Piratförlaget

Deckaren jag skrev om i veckan, Hans Rosenfeldts och Michael Hjorts Det fördolda verkar vara spännande. Skogsmannen håller sig vaken i sena timmen och hinner läsa flera sidor innan John Blund kastar sig över honom. Han ska få läsa den i lugn och ro, men får lämna utlåtande om innehållet lite längre fram i boken.

Jag är ingen deckarfantast och eftersom jag inte har behov av spänning läser jag deckare av andra orsaker. Oftast miljöbeskrivningar eller årstidsstämningar. Det är därför jag har tagit fram Anne Holts Frukta inte från Piratförlaget som handlar om december 2008. Jag läste ett antal sidor och ångrade mig, inledningen med lik vid Aker Brygge var egentligen inget för mig. Men boken tilltalar ändå och jag är allt lite nyfiken på kriminologen Inger Johanne Vik och hennes kriminalkommissarie Yngvar Stubö. Och så är det ju det där med juletid och att jag tycker om att läsa böcker om denna årstid. Dessutom är jag nyfiken på grannlandet Norge. Man läser för lite från de kära grannländerna.

Jag ger boken chans ytterligare någon kväll. Fast egentligen ska man inte somna in med sådana ruskigheter, så det kan nog vara bra att toppa med ett par sidor livsljusa inredningsreportage innan läslampan släcks.

Har min blogg någon deckarfantast som läsare?

God söndagkväll!


Anne Holt
Frukta inte
Piratförlaget 2010