fredag 7 maj 2010

Guppy till kvällsmat och Sista beställningen på Balto

Ska det vara Marshmallows till frukost kan det kanske passa med en Guppie till kvällsmat? Titeln är oslagbar och innehållet i den lilla boken charmerande och ömsint. Guppy till Kvällsmat är skriven av svenskfödda Marika Cobbold Hjörne, som bott i England så länge att hon författar på engelska. Jag läste den här boken för många år sedan och tyckte mycket om den för den värme och omtanke jag vill komma ihåg den innehåller och förmedlar. Visst var där väl också något med ett bibliotek, ett kafébibliotek, bokkafé? Jag kan inte kolla, för när jag letade i bokhyllorna kunde jag inte hitta boken. Förmodligen för att den ser annorlunda ut än jag kommer ihåg. Trodde det var pocket, kanske den i stället är inbunden. Det närmaste jag kom var den lilla pocketboken En yuppies dagbok av Louis Auchincloss.Den är tryckt 1988 läser jag på en av de gulnande sidorna. Jag kommer inte precis ihåg den och just gulnade pocketblad avhåller mig oftast från omläsning. Det är förmodligen en sympatisk bok som jag behållit som en tidsdokumentation.



Jag får väl gå till en aktuell bok, som jag valde även den för titelns skull. Glad för mat som man är. Men mat är väl det minsta denna bok med tryckår 2010 handlar om, Sista beställningen på Balto av Faïtza Guéne. En till formatet nätt bok på 159 sidor. Blodsprutande sidor. Som jag aldrig någonsin kan tänka mig att läsa om. Boken sprutar inte bara blod, utan också tristess, hopplöshet, missförstånd och felaktiga konstellationer. En bok i fransk tradition kanske? Realisternas fascination för det morbida kom i tankarna under läsningen.

Det finns säkert någon som tycker om ovannämnda bok, hoppas det. Skriv gärna en kommentar!


Guppy till kvällsmat
Marika Cobbold Hjörne
1993. Bonniers.


Sista beställningen på Balto
Faïza Guéne

2010. Norstedts

1 kommentar:

Viola sa...

Delar din läsupplevelse när det gäller guppy till kvällsmat, ha en skön helg, kram