onsdag 19 maj 2010

Ny kökskompis! Toms tips

Foto Magnus Skoglöf

Toms tips, en alldeles purfärsk receptbok från Norstedts, blir dagens val. Jag älskar i o för sig gult, men det innefattar inte något som helst som designmässigt ger vibbar bakåt till 1970-talet. Den knallgula bakgrundsfärgen på omslaget attraherar alltså inte mig. Den grå matkorgen en svartvit Tom har i famnen innehåller både härliga, förnuftiga och uppenbart färska råvaror, men för starkt tankarna bakåt på Konsums gråaktighet och, i o för sig utmärkta, receptblad från en epok trettio år tilbaka i tiden. Retro var det här! Men när jag väl tagit mig förbi omslaget griper entusiasmen tag i mig med stor kraft!


Foto: Magnus Skoglöf

"Varför köpa färdigmat när du kan laga den själv?" är frågan man först möts av. Redan där förstår jag att det här är en bok att tycka om.

-En vanlig kokbok för vanliga människor, deklarerar stjärnkocken Tom Sjöstedt under rubriken "Förklaring av kokboken".

7 veckors dagliga menyer, från måndagen i vecka 1 som börjar med
Lammkorv med vårsallad och parmesancreme till Rimmat fläsklägg med kålrotscreme kokt i brynt smör samt inlagd kålrabbi till söndagmiddag i avslutande vecka 7. Däremellan kan man laga till Pimpad marängsviss eller Bacon på surdegsbröd eller Apelsinkokt morotscreme eller... Mmm, det är bara att läsa. Och förhoppningsvis laga.


Foto: Magnus Skoglöf

En utmaning skulle vara att verkligen följa Toms tips till punkt och pricka. Jag ska tänka på saken. Allra lättast hade det förstås varit med egen stjärnkock i köket medan jag sitter på altanen och ingående läser de inspirerande böckerna från min sommarkorg. Där alltså dagens bok med alla fina bilder definitivt hamnar.



Toms Tips
Tom Sjöstedt
Foto: Magnus Skoglöf
Norstedts, 2010

Inga kommentarer: