söndag 16 maj 2010

Två av vårens deckare


Det var nästan lite dumt att jag inte kunde låta bli att läsa den här boken, Postcard killers för några veckor sedan. Jag skulle bara titta lite snabbt i den. Och trots att jag i inledningen hade svårt att förstå vems bröstvårta och vilken man som hörde till rätt kvinna gav jag boken ändå en chans på några sidor till och upptäckte att det var en riktigt trevlig deckare. Som jag inte ville vänta med att läsa ut. Ja, då får man verkligen bortse från de hemska morden så klart. De gör ont i kropp och själ att läsa om, men det andra i boken, den förmedlade Stockholmskänslan, raskheten i förflyttningar och en viss romantik ger mig en association till Stig Trenters deckare en gång i tiden. (Fast hans böcker var extra speciella med gastronomiska beskrivningar av måltider där någon ur personnregistret snabbt trollade fram sådant som härligt dignande delikatesskex med drivor av kaviar och gravad lax.)

Boken handlar om en serie fruktansvärda mord på välbärgade unga människor på olika håll i Europa. Journalisten och forskaren Dessie Larsson på tidningen Aftonposten blir involverad och uppsökt av en ihärdig mordutredare från New York, Jacob Kanon. Och så sätter jakten på mördarna i gång med förnyad intensitet.

Boken finns också som ljudbok med Reine Brynolfsson som uppläsare.



Boken kom ut i början på den här boksäsongen och det lät allt lite spännande med två stora deckarförfattare från var sin sida av Atlanten som skriver en bok tillsammans. Svenska Liza Marklund och amerikanske James Patterson. Jag blir så klart nyfiken på vem som skrivit vad. Jag läste någonstans att den dråpliga schablonbilden av norrländsk bad guy är skriven av Liza Marklund och eftersom hon är norrländska själv har hon väl mandat att göra sådana personbeskrivningar.

Foto: Peter Jönsson

Jag rekommenderar boken och den hade utan tvekan platsat i sommarens bokkorg om jag bara inte redan läst den så nyligen. På deckarplatsen i korgen lägger jag i stället Anne Holts bok Frukta inte. Boken, som även den redan finns som ljudbok, har snöigt omslag och på baksidan läser jag att morden förekommer i juletid. Morden hoppar jag säkert över så mycket jag kan, men snön kan nog verka lämpligt avkylande en varm dag. Vi får väl se när det blir sommar och dags för all läsning!


Postcard killers
Liza Marklund
James Patterson
Piratförlaget


Hanne Holt
Frukta inte
Piratförlaget

Inga kommentarer: