torsdag 27 maj 2010

Ny barnbok! Kicka hälsar



Kicka hälsar är en trevlig barnbok i lagom och fyrkantigt format. Boken består av glada fylliga bilder med mycket att upptäcka. En del uppslag är till o med utan text. Boken är tänkt för åldern 3-6 år, men tack vare bilderna och den enkla, smått upprepande texten blir boken säkert uppskattad av yngre barn än så. Jag tänker presentera denna nya litterära bekantskap för min lille läsarpanel för att se hur en 1.5-åring uppfattar boken.

Boken berättar om Kicka som är ute och går och hennes hälsningsmöten med olika människor. Figurerna som befolkar boken är modernt utformade och jag roar mig med att leta upp tidstypiska accessoarer och situationer i bilderna. Tanterna har långbyxor och rullator, en tränande mamma kommer joggande runt hörnet med sportig barnvagn, musiksladdar till öronen och mobilen i högsta hugg. Jag tycker om böcker som tidsdokument, därför är det så roligt att även bli uppdaterad om vad som händer på barnboksfronten!

Kicka hälsar
Annika Devert
Jessica Devert
Illustration: Jenny Karlsson

B Wahlströms, 2010

1 kommentar:

Sanna Juhlin sa...

Tack för tipset!
Jenny Karlsson stil tilltalar mig. Den boken ska jag läsa för min dotter.
Får jag själv tipsa om en barnbok? På bokmässan presenterar Texicon min och Åsa Lundgrens barnbok "Att fånga en tandfe".
Kika gärna in på min hemsida:
www.sannajuhlin.webgain.se
Kram!
Sanna