onsdag 12 maj 2010

Sommarens bokkorg

Jag brukar inte vara så väderkänslig, men nu kryper det nästan i mig sedan den upprullade rullgardinen sa god morgon till ännu en regnig dag. På ett sätt är det avstressande med sådant väder, vintern är alltid för kort för mig och mina projekt inomhus, men med dagarna som går krymper också vår viktiga växtsäsong. Eftersom jag oftast följer minsta motståndets lag är jag ju inte heller den som möblerar om i rabatterna eller utför större grönsaksprojekt i sådant här väder! Solväder gör ju allt så mycket lättare rent praktiskt och så är det ju det där med solenergi.

Optimist som man är - det kan väl inte vara gråa skyar hela sommaren? Så jag förbereder mig för varmare försommardagar genom att välja ut och packa ner böcker till min sommarbokhylla - en korg som ska fyllas med allehanda bokliga läckerheter. Korgen ska jag sedan låta stå utryckningsfärdig när vackert väder lockar till bok- och vilostund på altanen, i syrénbersån eller i någon nyupptäckt läshörna i trädgården.

Boken jag allra först packar ner i korgen blir säsongsfärska Sommar med Ernst. Om jag så ska sitta under flera lager av paraplyn i mina gladgula gummistövlar ska den boken läsas ute i dofterna av försommaren.



Ser ni vilka härligt sommarfräscha sommarvibbar den blåpärmade boken ger! Jag har bara tittat lite, lite grand innanför de somriga pärmarna och ser att Ernst bjuder på såväl Trasmattefix som Sommaromelett med rökt fisk.

Ja, ska någon kunna fixa fram sommaren ska det väl vara Ernst! Han pryder i alla fall sin plats i bokkorgen - antingen det är regn eller sol.


Sommar med Ernst
Mat blommor och fix

Ernst Kirchsteiger
Roland Persson
Mia Grahne
ICA Bokförlag

Inga kommentarer: