torsdag 13 maj 2010

Tio hundar och en katt

Foto: Jeffrey Sylvester

I går var Yrsa Stenius gäst i Lotta Bromées P4-program. De pratade om Yrsas ämbete som Pressombudsman, men också om henne som författare och privatmänniska. Jag tycker alltid att Yrsa Stenius låter så hederlig, det känns som hon har tänkt igenom och analyserat livet. Förutom allvaret ger hon mig också en känsla av sorgsenhet.

Kommer någon ihåg alla glada heldagar på 1990-talet med de peppande, ibland utlämnande och oftast intressanta föreläsningar som hölls i stora sjok på någon av landets konserthus och teatrar? I pausen svårätna baguetter med kycklingröra, lång kö till toaletterna (konserthus räknar inte med dagslånga besök)och mycket prat och fniss med busslaster av kollegor och vänner. De kända affischnamnen som stod på scen för att ingjuta mod i Kvinnor kan-församlingarna var företrädesvis kvinnor, jag kan nästan bara komma på en man på scenen, och det var Jonas Gardell. I ett sådant sammanhang lyssnade jag på Yrsa Stenius i Helsingborgs konserthus, och hennes berättelse är en av dem jag ofta kommer att tänka på. I alla fall alltid när jag stöter på hennes namn i något sammanhang. Som i går.

Förberedelser för sommarläsning I:
I boken Tio hundar och en katt medverkar 11 författare, alla alltså med var sitt djur. Yrsa Stenius är en av dem som bidragit med en historia och hon är känd hundmänniska. Björn Ranelids berättelse tjuvkikade jag på, och den handlade bestämt om en hund den också. Vem är det som har katten tro? Det får jag inte veta förrän det blir dags att plocka fram just den här boken ur det sommarförråd av läsning, som jag just nu håller på att fylla min bokkorg med. Tio hundar och en katt är bok nummer två i den samlingen. Jag tror den här boken blir en alldeles jättelämplig bok som sommarläsning! Och ett lättläst sätt att stifta bekantskap med ytterligare några av de stora samtida svenska författarnamnen. Jag ska också ha titeln i åtanke om det blir dags att inhandla present till katt-hundmänniskor.

Förberedelser för sommarläsning II:
För dagen är Skogsmannen Trädgårdsman och beredd att utföra ett av vårens viktigaste arbeten. Att med högtryckstvätt omsorgsfullt tvätta alla den stora altanens träbrädor. Som sen ska torka (hur det ska gå till i det här regnklimatet) innan det är inoljning som gäller. Genom den här årliga översynen har altanen klarat sig fantastiskt bra, sina mer än 20 år till trots. Väl är det, för det är ju där jag ska sitta och läsa i sommarvärmen. Eller kanske i brittsommarvärmen, den nästan allra bästa tiden för sådant är i september när det doftar mogna äpplen och varje varm dag är en extra gåva.

En God och Glad Helg önskar jag alla!
Eva


Tio hundar och en katt

Majgull Axelsson Kerstin Ekman Mats Gellerfelt Göran Hägg Claes-Göran Kjellander Sture Linnér Håkan Nesser Åsa Nilsonne Björn Ranelid Yrsa Stenius Bertil Torekull

Brombergs, 2009

4 kommentarer:

Emmas utsikt sa...

Hej hej, tittar in och önskar en riktigt trevlig helg!

Viola sa...

Tack för tipset, hoppas du har en skön långhelg med mkt härlig läsning, kram VIOLA

Unknown sa...

Hej Eva, vad kul att du vill vara med :) For en härlig blogg du har, la till mig som följare här hos dig!♥ Tackar för tips!♥
Önskar en skön söndag :)
Kram Anki

Unknown sa...

Hej igen, jag vet hur det är :) Jag visste heller inte hur man gorde :)
Jag kan försöka hjälpa till :)
Där du ser "följare" er alla dom som följer din blogg.. när du är hos andra står det "följ" den trycker du på, sedan kommer det ett annat fönster som du igen trycker "klar" eller "färdigt" på svenska... så är man klar :) Man kan då lättare fånga upp sina bloggar man tycker om. Du hittar dom du har lagt till dig hos på "visa hela min profil" der kan du också redigera :) Fråga om det er något du undrar, så kan jag prova hjälpa till :) Alla har vi ju vore igennom det här! ღ
Kram kram