måndag 10 maj 2010

Mer om Kafélivet i Europa

Foto: Brorsson

En resa - som de flesta upplevelser - varar inte bara den faktiska tiden utan finns med länge, som en beledsagare i minnet. Den poppar upp då och då, som en association till något medan vardagen pågår. Eller som en skön bakgrundsbild att njuta av. Vårens tripp till Österrike var så innehållsrik att den finns med som ett härligt umgänge dagligen. Så kan det ju också kan vara med böcker. För att inte tala om kombinationen resa och böcker!

Vanliga guideböcker lämnar jag gärna hemma, de kan vara viktiga när man läser in sig på resmålet, men för mig upplevs de ack så stressande. Däremot tycker jag om att ta en annan sorts böcker med mig, som handlar om eller har anknytning till platsen om än på ett annat sätt. Böcker som dessa är inte alltid utgivna i pocketformat dock… Men jag, som ändå aldrig reser lätt och dessutom trots bättre föresatser alltid har handväska modell större brukar kunna fixa det.

Foto: Brorsson

Kafélivet i Europa är en sådan bok jag gärna vill resa med. En bok som till och med kan föranleda resan! Kafélivet innebär så mycket, inte bara sachertårta eller olika länders kaffestyrka, utan det innebär är också det sociala, det kulturella och det historiska.

Foto: Brorsson

Eftersom just den boken är i favoritformatet och danskt band är den riktigt behändig att ha med som ressällskap. Känner man i stället för att stanna hemma, göra sina egna tårtbitar, passa upp sig själv...

Foto: Brorsson

... och läsa dagstidningen utan upphängningsstång passar boken alldeles utmärkt som helt vanlig njutbar läsning i bekvämaste soffhörnan.

Foto: Brorsson

Café Schwarzenberger finns inte med i boken, men är ett de mest namnkunniga i Wien och blev till vår favorit. Där avnjöt vi soppa i kopp och där kände vi oss välkomna att sitta och iakta kafélivet i den eleganta miljön med stadens gatuliv utanför de stora fönsterna. Till dessert de mest läckra små chokladskapelser man kan drömma om. Typiska för stället och speciella för årstiden.

Foto: Brorsson

Foto: Brorsson

Foto: Brorsson

Klassiska Café Central på Herrengasse inleder bokens kapitel om Wien. Leo Trotskij spelade schack här 1907, år 2010 äter vi Sachertårta vid stilenligt mässingbord.

Foto: Brorsson

Café Landtmann finns inte heller med i boken upptäcker jag nu. Det var jag så säker på!Ja ja, detta är ju bara ett gott exempel på vad en bok kan leda till, inspiration att våga sig ut på vidare upptäcktsfärder... Men även om caféet inte är med i boken kan jag tala om att boken var med på caféet!

Foto: Brorsson

Den bästa chokladen på vår kaféprovning severades på Café Landtmann.
- Jag vet, svarade kyparen när jag berömde den godaste chokladen jag druckit.

Foto: Brorsson

Foto: Brorsson

Café Museum var arktektoniskt nydanande berättar boken. Det inreddes 1899 av den store Adolf Loos. Nobelpristagaren E. Canetti var stamgäst på caféet som är nyrenoverat efter de ursprungliga skisserna. Caféet ligger nära Ringstrasse och där är man på väg från den mysigaste delen av Wiens centrum.

Foto: Brorsson

Men Café Demel en bit därifrån ligger i vackra kvarter nära Hofburgpalatset och där bakar man generöst Sachertårta bakom glasruta till besökares glädje. I butiken kan man gå länge och beundra sockerbagarnas skicklighet. Det här caféet känns väl mindre litterärt och mer mondänt med en historia som kejsarinnan Sissis favoritleverantör av violsorbet.

Foto: Brorsson

Själva fick vi ångande god Kaiserschmarl från just Demel som en farväls-Wienerhälsning när vi var på väg norrut i Mr Niki Laudas plan.

Wien med sina kristallkronor, tornetstolar och strama svartklädda kypare upplevs väl inte enbart som Österrikes utan också caféernas huvudstad, men boken det här inlägget handlar om innehåller också vackra bilder och intressant text om klassiskt caféliv i såväl Oslo som Barcelona. Nästa anhalt för vår del blir Köpenhamn, jag har redan slagit upp sidan 28 för att läsa om de tre kaféer författaren presenterar för oss läsare.

Klassiska kaféer i Europa
Ingrid Sommar
Foto Miriam Preis
Bokförlaget Arena

Inga kommentarer: