fredag 20 november 2009

Bokhögar, grönkål och stickade vantar


Godnattläsningen blev inte Monicas Jul, jag tror formatet och sidantalet gör att man läser den bättre i soffan än i sängen. Och så såg jag att den börjar med en kalender med tips om saker lämpliga att göra varje dag inför julen. Sådant befrämjar inte nattsömnen. Jag fick ögonen på Dag 9 i December Månad, då tänker Monica göra julkorv. Själv funderar jag på att byta ut korvstoppandet mot ett vegetariskt dagsverke. Och definitivt ett lokalt sådant, för jag tänker koka grönkål då.

På väg till sängen tog jag i stället en stickbok ur högen för nykomna böcker. Den var lugnande till viss del, även om stickinspirationen slog till.

Monicas Jul återkommer jag säkert till både en och två gånger som tips inför julen. Jag kan ju redan nu nämna att jag är förtjust i omslaget som bjuder på en trevlig överraskningseffekt. Läsningen har jag beslutat mig för att belöna mig med när jag gjort färdigt inför Adventen. Om jag kan hålla mig, för jag har en stark känsla av att Monikas bok har mycken julkänsla att förmedla. Och jag längar efter att läsa recepten!

Inga kommentarer: