onsdag 11 november 2009

Jan Guillou


JULKLAPPSTIPS!

Jan Guillo, Ordets makt och vanmakt med underrubrik Mitt skrivande liv (Piratförlaget) är en lovande tjock volym med ett sympatiskt omslag. Ett porträtt av den tänkande författaren Guillo i profil och helfigur i vacker skrivkarmstol med blänkande läder. På bordsskivan den välbekanta grå skrivmaskinen och bakom den en kikare. Och fönstret, ja fönstret är en stor, storspröjsad glasyta med skogsbrynet utanför. Onekligen en inspirerande miljö - för författaren att skriva i och för läsaren att betrakta. När jag har läst de 475 sidorna återkommer jag med mina tankar om innehållet, vilket det naturligtvis redan skrivits mycket om på mer framträdande platser än min blogg. En säker tanke är dock att detta kan vara en intressant bok för många att hitta i julklappspaketen!

Inga kommentarer: