måndag 23 november 2009

Vinterns goda ting


Vinterns goda ting av Anna Bergenström och Fanny Bergenström med foto av Nisse Peterson (Bonnier Alba) har sedan slutet av 1990-talet varit senhöstens och juletidens viktigaste bok i det här huset. Och säkert i många fler! Det är en bok man gärna återkommer till för att njuta vackra bilder, inbjudande recept och stämning, stämning!Formatet är rejält, men ändå lätthanterligt och pappret av den fina kvalitet som ger glansiga bilder, vilket jag är så svag för. Många av det här årets matböcker är tryckta på tråkigt papper som ger intryck av lågbudget och sparsamhetsiver, trots att de aktuella böckerna i övrigt säkert är påkostade.

Bokens underrubrik är Maten Julen Blommorna. Bara jag öppnar den här boken på måfå kan jag drömma mig in i ett uppslag med finaste feststämning; glänsande matsilver i stearinljussken eller ett fruktfatsstilleben som inte ligger medeltida konstnärer efter med fikon, valnötter och dimmigt lila vindruvor. Bläddrar man vidare kan man njuta av Creme caramel, vita julrosor, recept på pudrade finkakor och rubriker som Julmat med tradition och Sköna vinterfrukostar.

Jag ska ordna till en inspirerande julhög med säsongsböcker att ha lättillgängligt på mitt bokbord vid fönstret. Vinterns goda ting får inleda!

Bokens blomstercitat:
"Med sina gammaldags blommor är julrosen lika ljuvlig vare sig den står ensam i vinterträdgården eller i kruka inomhus."

1 kommentar:

Millas hem sa...

Tack så mycket för kommentaren och för boktipset!


Kram