lördag 7 november 2009

Elsas Mode


Bild: Norstedts Förlag

När jag står i mitt genuint lantliga kök med köksskåp i original från 1940-talet och spottar ut kärnor från kalamatioliver (dock inte på den vitoljade parketten från Tarkett) känner jag att name-droppingen i boken "Elsas mode", som jag håller i min hand känns bekant. Javisst ja! Kajsa Ingemarssons "Bara vanligt vatten" sprutar också varumärken. Men i dag är det "Elsas mode" (Norstedts förlag) av Sofi Fahrman som ska belysas.

Elsa Gustavsson, den unga modeintresserade tjejen med en för henne och hennes modeintresse betydelsefull vistelse i New York överst på meritlistan. Elsa som redan som fyraåring visade sin tävlingsinstinkt på trehjulingen startar en blogg som inte ska bli vilken som helst utan den bästa. Medan bloggens läsarstatistik klättrar uppåt rör sig också Elsa uppåt i modets och Sturebratsens Stockholm.

Sofi Fahrman, författarinnan bakom Elsa har också en blog, men är själv född på Lidingö och inte i Brämhult utanför Borås som hennes romanfigur.

Chic lit. Framgångsrika människor, glassiga miljöer och tjusiga kläder. Storstad och en annan generation än den jag tillhör. Därför är det lite roligt med allt droppande av namnetiketter som nog skulle skava mig mer i nacken än vad dom skaver bakom mina läsglasögon. För mig gäller "Elsas mode" som uppdatering och fortsatt inblick i att vara yngre. Och all name dropping, visst är det väl med glimten i ögat, eller?

Boken, som kan vara ett tidigt julklappstips till någon ung tjej, är lättläst och oförarglig, dessutom ett i mitt tycke småroligt och intressant tidsdokument. Jag är svag för nyproducerade böcker i verklig geografisk namngiven miljö och med så aktuell tidsangivelse som möjligt. Och färskare årtal än 2009 kan man ju inte bli serverad i bokform! Boken inehåller illustrationer i form av svartvita blogsidor, dessutom dyker det upp färgglada fotomontage på några ställen. Knorren på slutet, den som ska föra problem och läsintresset in i nästa bok om Elsa och hennes klädvärld känns dock ordentligt krystad. Boken är den första i en planerad trilogi och när jag kommer till sista bladet känner jag att det är bra att det blir lite uppehåll till nästa bok om Elsa. Men när den väl kommer läser jag den ändå gärna!

Inredningscitat:
"På ett massivt, antikt skrivbord i blankt, mörkt valnötsträ står en liten vacker gjutjärnsstayett av en nymnf och en rad fotografier i snirkligt ornamenterade silverramar."

Inga kommentarer: