onsdag 9 december 2009

Mamma Mu med glitter i håret


Mamma Mu och Kråkans jul, texten är av Juijja Wieslander och bilderna står Sven Nordqvist för. Förlag: Natur och Kultur, 2008. Äntligen har jag tagit till mig barnboksklassikern Mamma Mu! Den här julboken i större än A4-format blir lätt en favorit, och kompenserar för alla de, i mitt tycke trista dramatiserade dilaogerna mellan kossan och kråkan jag genom åren fått in i örat via radion. Till skillnad från en del andra barnböcker innehåller boken en handling som för framåt. Varje sida, varje uppslag bjuder i sann Sven Nordqvistanda på rika upplevelser. Välgjorda, detaljerade, underfundiga, fartfyllda och generösa färgbilder och miljöer fyllda med kor, höns och den självupptagna och ensamma kråkan. Bilduppslaget med kråkans paketinslagning är verkligt Nordkvistskt med hyvelbänk och grejor, grejor överallt.

Mamma Mu och Kråkans Jul ger ordentlig julatmosfär och lämnar en god känsla kvar hos läsaren - för här handlar det om fin vänskap.

1 kommentar:

Elin Gustafson - Julbloggen sa...

Åh jag älskade Mamma Mu när jag var liten. Hihi! :)

Kram