torsdag 10 december 2009

Flagga för Nobel








Dagen, Nobeldagen till ära har jag valt böcker med anknytning till Svenska Akademin och till Nobelfestligheterna.

Svenska Akademins nya och ständige sekreterare Peter Englunds bok Stridens skönhet och sorg (Pocketförlaget) har jag i min läsa-lite-då-och-då-hög. Boken är trevlig att hålla i, och dessutom trevlig att bläddra i eftersom den innehåller en del fotografier. Svartvita förstås, eftersom det handlar om första världskriget. "Första världskriget i 212 korta kapitel + tre nya kapitel" står det på bokens omslag.

Nästa bok, också den från Pocketförlaget är Liza Marklunds Nobels testamente. Jag har inte läst mycket av deckardrottning Marklund tidigare, men jag blev faktiskt nöjd med denna hennes bok. Tjock och läsvärd med tydlig Nobelanknytning vilket ju också titeln utlovar. Dock: Att möta ett fullsidesporträtt på insidan av omslagets baksida befäster fördomarna om Liza Marklund, eller hur?

Inga kommentarer: