måndag 15 februari 2010

Box eller Bok?



Marian Keyes
En förtjusande man

Norstedts Audio

En läcker cerise ask med 21 cd lockar. Första kapitlet handlar om var fyra kvinnor befinner sig när de får höra om eftertraktade Paddy de Courcys kommande giftermål. Jag skrattar när berättarrösten kommer till att stylisten Lola, eller är det journalisten Grace, skulle kunna falla ihop på trottoaren och folk skulle ändå komma fram till henne och be om skjuts till stationen. Så är det att vara den starka, berättar hon.

Sedan avtar min uppmärksamhet och jag inser att jag hade så rätt i mitt antagande; jag är inte typen för ljudböcker. Det handlar dels om koncentration, eller snarare brist på, dels om traumatiska hågkomster av trist radioteater från uppväxten. Jag tycker inte ens om barnprogram på radion. Böcker vill jag läsa med min betoning, mina pauser och mitt uttal - även om det blir aldrig så fel på en del utrikiska namn. Så sorry Rachel Mohlin, du gör en jättefin insats som uppläsare, men när det gäller bokkonsumtion är jag konstruerad på annat sätt.

Jag får koppla över från cd till vanlig pappersbok, för jag vill gärna fortsätta på En förtjusande man. Den där enda uppfattade meningen gav mig trots allt prov på att det rör sig om en humoristisk text som jag vill bekanta mig mer med. Då ska jag också passa på att protokollföra hur lång tid det tar att läsa en sådan bok på traditionellt sätt. Ljudboxen innehåller ca 26.5 inspelade timmar. Tänk så mycket tvätt jag kunde stryka, så många bröd jag kunde baka och så långa promenader jag kunde gå om jag bara nöjt mig med att vara en lyssnande litteraturkonsument i stället för att vara plats- och pappersbunden bokälskare.

För er som vill lyssna, En förtjusande man finns även som mp3-fil.

Inga kommentarer: