söndag 28 februari 2010

I Hans Majestäts tjänst av Staffan Thorsell



Från början - layouten på omslaget - till slutet, när man kan summera intrycket av läsningen och umgänget med boken, är denna bok verkligen intresseväckande. Det är definitivt en av de bästa böckerna jag läst på länge. Den kommer ofta upp i samtal och tankar, och vilka böcker gör det?

Författaren, Staffan Thorsell har varit chefredaktör på Expressen och har gett ut ett par böcker tidigare. Bland annat Mein lieber Reichskanzler (Bonnier Fakta 2006) som jag måste försöka få tag på för att lära mig ytterligare om svensk politik under denna tid. I hans Majestäts Tjänst (Bonniers )är en biografi om diplomaten och översten Curt Juhlin-Dannfelt som tillbringade ett dussintal år i Berlin. Han var svensk militärattaché under den tid Hitler var vid makten i detta land så nära Sverige. Boken handlar om både stora, omvälvande händelser och om den diplomatiska kårens vardagsliv, en blandning av bombardemang, sällskapsliv och diplomati.

Staffan Thorsell har genom gedigen forskning byggt boken på intervjuer, brev och dokument. Boken är seriös, lättläst och tilltalande. Och tack o lov utan utsmyckningar i form av uppdiktade funderingar och dialoger. Boken känns oerhört väl underbyggd och delger läsaren fakta som i mitt fall blir till aha-upplevelser, inte minst när boken i slutet kommer in på kalla krigets dagar. Staffan Thorsell har med denna bok berikat mitt liv och min historieuppfattning.

Inga kommentarer: