söndag 12 september 2010

Guldstjärnor till Stefano Castenacci!

Förvaringsboxens omslagsbild
Fotograf: David Loftus
Nu blir det bilder till inlägget och guldstjärnor till Stefano Castenacci! Denne Operakällarens mästare och kronprinsessbröllopets kalasmatfixare jobbar för att återfå sin Michelinstjärna. Av mig får han i alla fall en mängd guldstjärnor för sin fina bok. Stå i bokhyllan kan de flesta böcker, men den här kan stå i köket, på första parkett, det vill säga köksbänken och det alldeles utan bokstöd.

Inte bara pastasorten spirali hälsas hjärtligt välkommen i mitt kök utan också goda kokböcker med praktisk spiralrygg.
Fotograf: David Loftus
Genialisk utformning och lättlästa recept med vackra bilder. Jag, som själv ser det som en utmaning i all enkelhet att använda endast ett fåtal råvaror till olika rätter, blir glad av att läsa Stefanos ingredienslistor. Och glad blir jag också när jag ser att vi använder samma recept till den traditionella Bruschettan. Ingen tomat, ingen utsmyckning, endast salt, olivolja och vitlök på det rostade lantbrödet. Alldeles som jag kommer ihåg det från en ungdomlig kväll på den rustikt enkla restaurangen i Roms utkant för 40 år sedan. Godare förrätt finns inte!

Biffstek med hyvlad parmesan  på Toscanskt vis.
Fotograf: David Loftus
Den här biffsteken  med rucola får det att vattnas i munnen. Det är bara att bläddra fram sidan 59 och plocka fram parmesanbiten!
Tomatig risotto á la Stefano Castenacci.
Fotograf: David Loftus
... Eller riset! För visst passar risotto bra nu i höstligheten. Upplärd i riskokning av min asiatiske svåger uppskattar jag lite fuktigare och mjukare ris än de torra korn Uncle Ben bjuder. Det italienska arborioriset passar inte bara till risotto och för att vara ris är det dessutom närodlat. Undrar vad Stefano Castenacci säger om mitt risval? Carnaroli är hans favorit läser jag till svar. Det vill jag gärna prova! Och prova vill jag också göra med de andra risottorätterna jag läser om i registret, Risotto med kronärtskockor, Risotto med pumpa och spenat, Risotto med salsicccia och ricotta...

Blicken hoppar till avdelningen för Sötsaker och Desserter - Dolci. Kastanjekaka, Pumpamarmelad med päron och ingefära - vad kan väl passa bättre i denna höstens tid! De 79 receptsidorna är tryckta på glansigt och kökståligt finpapper, så även det är jag alldeles imponerad och nöjd med. Inte bara recepten och de färdiga rätterna, utan också  boken i sig är till för njutning. Boken är producerad av Nygren & Nygren så tack även till er!

Mitt toscanska kök
Stefano Castenacci
David Loftus
Norstedts förlag, 2010

Inga kommentarer: