fredag 17 september 2010

Receptförslag för en eftermiddag vid kolmilan

                                         
  
       
                                           

Solig septemberdag och välkomnande brasa djupt inne i skogen - visst låter det härligt? I går åkte jag  iväg på reportageresa till Plönningegymnasiets årliga kolarkurs. Skogsmagistern och hans arbetsglada elever, uppdelade i grupper om 3-4 gymnasietreor för att hålla vakt dygnet om under den vecka kolningen varar, hade milan under kontroll och kunde unna sig en paus vid elden.

                                                                                 
Jag hade förberett en deg hemma och killarna barkade av skogens grillpinnar innan vi satte igång att baka över öppen eld.



Utbakningsmetoderna varierade kanske en aning, men allt resulterade i  både välformade och välsmakande pinnbröd.


Vill någon ha receptet? Den här satsen kan vara lagom till 4-5 inte för hungriga personer.

Pinnbröd för kolare och andra

10 dl vetemjöl
4 dl vatten
4 tsk  bakpulver
2  tsk salt

Blanda samman de torra ingredienserna och rör sedan ner vattnet tills degen får en jämn och hanterbar konsistens. Lättast är att förbereda hemma och ta degen med ut i skogen. Glöm inte lite extra mjöl till utbakningen! När det är dags att grillbaka brödet vid brasan: rulla ut degbitar till rätt långa och drygt fingertjocka längder. Linda dessa om grillpinnarna och baka tills brödet fått lagom färg. Låt pinnen med brödet rotera över elden så att det blir jämnt bakat och inte bränt.


Ett recept ur Friluftsmat av Anita Forsell gav mig inspiration till det rörda smöret som blev uppskattat av de grillande killarna. Boken är ett behändigt flexband i ungefärligt fickformat, lätt att stoppa med i storfickan eller ryggsäcken. Förutom allehanda recept informerar den också om Allemansrätt, ätbara örter och olika friluftskök. Recepten bygger till största delen på torkade ingredienser eftersom det är en receptsamling för friluftsfolk på längre turer i mer vild omgivning än vad jag var ute på.

Omslagsfoto: Anders Good

Vitlökssmör med morot
2 hg rumsvarmt smör
1 grovt riven morot
1 dl klippt persilja
1 vitlöksklyftad, pressad

Rör samman ingredienserna. Se till att smöret vid serveringstillfället är mjukt.  Bred det smakrika och vackert gula kryddsmöret på de varma pinnbröden. Ta hem det som eventuellt blir över (eller halvera satsen) och använd till kex eller scones.

Friluftsmat
Anita Forsell
Prisma


En annan bok som ger inspiration och goda recept till  utomhusmåltider är MODERNA MATSÄCKAR för den aktiva familjen från ICA Bokförlag. Jag har inte hittat några pinnbröd i den, men däremot Fylld fralla och kycklingsoppa, Stormig morotsråraka, Vitrosa fiskuppevelse och Fräsiga Mozzarellabollar. Boken, som är indelad efter årstiderna, har vackra foton och modern tilltalande formgivning.


Foto: Katarina Löfgren


Moderna Matsäckar
Susanne Hovenäs
Katarina Wilk
ICA bokförlag


Tack skogskillar för att jag fick komma och hälsa på!



2 kommentarer:

Unknown sa...

Oj vad härligt!!♥
Kul att vara med om det här kan jag tänka mig ;)
Åå tack för att du delar med dig av goda recept!!♥
Det ska provas ut ,)
Den boken ska jag kolla efter när jag kommer til Ica ;) Har en annan som jag är jättenöjd med ;)
Sveriges nya Landskapsrätter - härligt!:)
Njut av helgen och den fina tiden♥
Tack så mycket för dina goa ord ;)
Må så gott, kram Anki

Boviksmarinan sa...

Hej Eva!!
Så glad jag blev av att få en hälsning från dig. Härliga recept du delar med dig & pinnbröd är underbart gott!!
Ha en härlig helg!!
Solig hälsn Linda fr norr