torsdag 24 mars 2011

Inredningsbok för trädgården

Foto: Ulrika Ekblom

Vi är många som ligger i startgroparna för att plantera och göra vårfint i trädgården med krattor och räfsor. När det är gjort kan nästa steg vara att inreda ute med kuddar och lyktor, allt för att göra hela trädgården, eller utvalda hörnor och vrår, till ett grönskande utehem för sommarälskaren. Reva Hallbäck har gjort just det, inrett utomhus. Och dessutom skrivit en bok om det. 2004 kom titeln första gången, och för andra alldeles nu i dagarna.

Jag tycker om format och omslag. Läckert rosaröd diskret mönstrad rygg och en inbjudande omslagsbild på enfärgade kudddar mot bambu- eller pilridå. Inredningsidéerna i boken blandas med ett och annat recept. Det är ett trevligt upplägg; att författaren generöst delar med sig av även den sortens livets goda.

Stilen är befriande chosefri och även om jag tycker det känns för mycket käcka tips á la Äntligen hemma-program finns där en hel del idéer som jag tackar och tar emot. Alldeles särskilt det informativa kapitlet om pilflätning. Att pappret i boken är det modernt tröga och matta drar ner betyget för mig. Men säkerligen inte för alla. Och på baksidestexten läser jag att författaren faktiskt har jobbat för Äntligen hemma!

På vår lokala front: Marsljuset lyser hoppfullt. Staren satt på taket i går morse, sedan dess har han nog flugit bort i den starka vinden. Jag har sett den första nyplöjda åkern och alla trädgårdsmänniskor jag träffar planerar för våren.

Inred ute
Reva Hallbäck
Snickra, gjuta, planera och dekorera i trädgårdens rum
Bonnier Fakta (2011)

1 kommentar:

Allis sa...

Den boken har jag och tittar i den ofta!

Önskar Dig en härlig helg!

Eva-Lis & Zaga