måndag 1 mars 2010

Min lilla skattkammare i ord och ton



Min lilla Skattkammare (Natur&Kultur) är en exklusiv liten barnbok med guldkantad rygg. Den påminner mig om 1950-talsbarndomens barnböcker, vad var det nu de hette? De var i just det här formatet, de var tunna och fanns som en serie. Undrar om de inte hade guldrygg de också?

Barnbarnet är snart 1½ år och älskar böcker.

Min lilla Skattkammare
Vaggvisor och ramsor

(i urval av Marianne von Baumgarten-Lindberg och Ingela Rinaldo Davidson. Eva Eriksson står för de rika illustrationerna, söta som alltid.)

har han redan läst flera gånger om med mamma o pappa, men eftersom det då rörde sig om en biblioteksbok innebar mitt Farmorsexemplar återseendets glädje. Vi läste om Tåtisse, fotbisse ..... och pip i lilla vällingasäcken, barnbarnet log så det gurglade bakom nappen.



Här kommer kissekatten och Vem krafsade på dörren valde han att snabbt bläddra förbi men Blinka lila stjärna är en favorit i hela familjen. Så ock för den yngste. Hela eftermiddag spelades cd:n till boken.



Rätt trist nickade barnbarnets far och jag till varandra, förnuftigt vuxna tyckte vi att det skulle vara lite häftigare toner. Lite mer nydanande kanske?
-Men de har i alla fall tänkt på att man lätt ska kunna sjunga med, konstaterade jag.



Barnbarnet diggade musiken som stod på repeat, det var bara för honom att gå in i vardagsrummet och ta några danssteg eller stilla begrunda de tonsatta ramsorna när han tröttnade på sina andra göromål. Som att bygga Duplo i köket, placera ut kakformar på matsalsbordet eller sitta på sin pall i mitt arbetsrum och njuta av Skansens julmusik som verkar vara den ständiga favoriten. Definitivt fram till påska.

Och boken, jo den tycker jag är väl värd att införliva i hyllan för barnlitteratur. En fin present med sin cd med 12 sånger. Perfekt som dopgåva eller till kära barn som fyller sina första år.

Inga kommentarer: