söndag 14 november 2010

Mark Levengoods senaste

 Mark Levengod är säkert en favorit hos de flesta. Så också hos oss. Icke mindre sedan vi  mötte honom på hans väg mot Bröllopssändningen på Operans tak i somras. Uppenbarligen märkte han att vi kände igen honom, för han hälsade med ett sympatiskt Mark-leende där i närheten av Kungsträdgården.

Denna Fars Dags-söndag lät jag husets Far sova ut medan jag själv läste ut Och jag läste att det var omöjligt att leva lycklig förutan dig.

Mark Levengood är också Far och berättar i denna sin nyaste bok om diktatorisk amning på BB. (Mina, om än åldrade minnen från området är varma och hjälpsamma, och eftersom baby Levengood med föräldrar rymde efter endast ett dygn på sjukhuset rörde det sig kanske egentligen bara om en dålig amningsdag för personalen?)

Mark Levengood är naturligtvis dessutom Son. Men jag förstår inte riktigt det här med hans pappa. Det talas om honom i singularis, men det måste väl  i alla fall vara två stycken (mamman har varit gift tre gånger så på så sätt är det möjligt). Hur kan pappan annars både bo i ett mobile home i Florida och dessutom vara död och ha lämnat efter sig 74 flaskor eget vin gjort på rönnbär? Rönnbär finns väl inte i Florida? Eftersom det är ett litet tag sedan jag läste de första kapitlen  blev jag osäker så där i morgonstund. Var det inte Marks pappa som var amerikan, var det i stället någon annans pappa i någon annans bok? Jag fick läsa om några kapitel för att försöka säkerställa faderskapet. Jag hade dock inte rört ihop Mark biologiska far med med en annan författares också frånvarande far. Men där ser man, även en till synes enkel och roande bok kan sätta myror i huvudet på läsaren.

I den här lilla boken med korta högst Levengoodska texter åker Mark moped i vietnamesiskt gatumyller, guidebuss till Egyptens pyramider och färja till mamma på Åland. Kärleken till livet och medmänniskorna finns med på varje sida, tillsammans med en o annan lite skarpare Levengoodsk kommentar, exempelvis om grannars alltför energiska gräsklippningsvanor.

Ilon Wikland har precis som i  två tidigare böcker, i samma format och på samma förlag, illustrerat med förtjusande blomstergirlanger, bärkvistar och en och annan mer dråplig bild. Den som inte har lagrat Mark-uttal att krydda läsningen med kan i stället önska eller välja sig en ljudbok. Med Mark som uppläsare, bättre kan det väl inte bli!

Nu ska vi fortsätta fira Fars Dag! Glad söndag önskar jag er som läser det här. Jag är nyfiken på vilka ni är, har ni lust, så skriv gärna en liten hälsning i kommentarsfältet.

Och jag läste att det var omöjligt att leva lycklig förutan dig
Mark Levengood
ill: Ilon Wikland
Piratförlaget, 2010

1 kommentar:

livet på kvasseberget sa...

hei.
takk for kommentar hos meg:)
må bare si at jeg er dårlig på å lese bøker, leser helst hobbybøker, siste bok jeg leste er stieg larrsons trilogi, og det er jo en stund siden... :) sånn er det med små barn i hus.
håper dere hadde en flott farsdag!

ha en fin dag.