onsdag 3 mars 2010

Anonyma skoälskares klubb


Visst är de här röda skorna läckra! Men för att platsa i Anonyma skoälskars klubb måste man tycka de är alldeles totalt oemotståndliga. Kriterierna för klubben är nämligen att skor, de mest exklusiva märkesskor, är ungefär det viktigaste i livet. Det handlar om skomissbruk. Shopoholics. Beth Harbisons bok är vänlig och lite småmysig med en positiv ton. De passionerade skosamlande, skohandlande kvinnorna i den lilla gruppen, med geografisk hemvist i trakten av Washington DC, blir trots sina olikheter en sammansvetsad grupp av trogna vänner.

Författaren drar paralleller till sagovärldens skor med Askungen som förgrundsfigur. Och lite som en saga är boken, en harmlös sådan, som passar alldeles utmärkt att ha som tidsfördriv exempelvis en förkyld dag när man inte orkar med för stort engagemang eller tankemöda. Vad gäller röda skor gläder jag mig åt tanken på mina egna sköna röda Timberlandsandaler,om bara någon månad är det dags att leta fram dem ur husets sko-ide.

Jag tycker om titeln och kanske att jag så småningom samlar ihop mina favorittitlar (vilket inte nödvändigtvis betyder favoritböcker) på en särskild hylla. Fortsättning på temat lär följa...

Anonyma skoälskares klubb
Beth Harbison
pocket
Norstedts

Inga kommentarer: