tisdag 2 mars 2010

Guld till en vinnare



Andreas Carlsson
Love to win

Norstedts

Boken om och av denna framgångsrika låtskrivare kom i höstas, och i februari släpptes pocketversionen.

Fotograf: Fredrik Etoall

Jag, som uppenbarligen inte bara är måttligt intresserad av poplärmusik, även om jag gärna lyssnar, jag är också direkt okunnig om vad som hänt på området det senaste decenniet. Det märker jag skamset när jag läser Live to win. Det är nästan så jag undrar hur det är möjligt att inte känna till vilken otroligt duktig och produktiv låtskrivare denne Idol-jurymedlem varit det senaste decenniet. Britney Spears, Backstreet Boys och Westlife - alla dessa och åtskilliga fler namnkunniga artister har Andreas samarabetat med. Celine Dion verkar också vara väldigt nöjd, och en uppskattande kommentar från henne finns på bokens omslag. Inte undra på att Sverige anses vara ett produktivt och framstående musikland! Och detta inte enbart på grund av ABBA.

Som alla böcker i denna genre innehåller även den här en massa namn, namn och namn. En del säger mig något, de flesta inte. Främst började jag läsa boken som ett intressant tidsdokument, Andreas Carlsson skriver om sin barndom med unga föräldrar i 1970-talets Sverige. Ju mer jag läst, ju större beundran har jag känt för denne målmedvetne svensk som alltför tidigt blev övergiven av föräldrarna. Men han klarade sig uppenbarligen bra ändå! Vilken framgångssaga! Eller Trägen vinner för det finns en massa arbete bakom guldet också.

Fotograf: Jonas Husbom


Ni glömmer väl inte utlottningen av Kvinnliga Spioner! Se förra inlägget.

Inga kommentarer: