tisdag 8 februari 2011

Babben Larsson i pocketformat

Babben Larsson
Jag vägrar dö nyfiken

Omlagsfoto: Marie Agerhäll

Babbens berättelser om sitt liv var lagom lättläst i natt när stormen rasade över Sydsverige. Det lät nästan som Gudrun. Huset som stått pall sedan 1920-talet skakade i stormbyarna, tegelpannor kraschade och jag bara väntade att resten av taket skulle flyga bort. Efter morgonens inspektionsrond: Ett dussintal tegelpannor och en syrénstam - det kunde ha varit värre. Fast vi vet inte  hur det ser ut i skogen. Efter stormarna Gudrun och Per är åtskilliga träd redan skadade och lätta offer för andra stormvindar.

Babbens bok känns väldigt Babsk och uppriktigt öppen. Hon delger läsaren upplevelser från ungdomligt liftarliv på kontinenten såväl som erfarenheter av utmattningsdepression, hundar, turné- och familjeliv. Kapitlen kryddas med citat från hennes ståuppkarriär. Som det här från november 1990:


"Ståuppkomik är inte märkvärdigare än det låta; man står upp och sen är man rolig hele tiden". 

Redan vid första citatet får man Babbens karakäristiska röst och dialekt till följeslagare genom hela boken. Tillsammans med leenden och ett o annat småfniss.

En fundering väcker också boken, varför förläggaren avrådde Babben att skriva om sin uppväxt på 60-talet:
"Det blir för smalt".
Och jag som fram till denna upplysning på sidan 98 sett fram emot att få läsa just om Babbens bakgrund på den gotländska släktgården! Varför denna diskriminerande åldersindelning?


Babben Larsson
Jag vägrar dö nyfiken
Norstedts (Pocket, 2011)

2 kommentarer:

Monica sa...

Hej !!!!
Jätteläskigt med stormen !!!!
Tur som sagt var att det inte blev värre .
Jag går väl här och struttar och anar inte hur bra jag har det. Sol och vår för hela slanten medan det i många delar av världen , så och i Italien härjar översvämningar och snökaos.
Bra boktips, det ska jag lägga på minnet, även det i förra inlägget. jag har fått för mig att försöka få till lite mer "trädgård " på min balkong och bestämt mig för att "bygga lite " på höjden på grund av utrymmesbrist, vi får väl se hur det går !!!
Så fort jag har tid, så slänger jag iväg ett mejl med receptet som du ville ha, jag har redan plockat fram det !!!
Kram,Monica

Norr om Köpenhamn sa...

Tack kära du för grattishälsningen till lillan :o)
Det är så himla kul att få lite boktips av dig. Jag skriver upp de på en lista, sen kan jag önska mig till födelsedagar o jul. Babben gillar jag skarpt och blev väldigt sugen på att läsa hennes bok. Förstår att det var en bra 'storm-bok' ;o) Ja, inte vart det lätt att somna i alla fall när det ven i fönsterna. Och trädgården såg inte riktigt ut som den gjorde dagen innan heller. Jag plockade trädgårdsmöbler, takpannor, lyktor och krukor i hela trädgården. Nu vill jag bara ha VÅR!!!

Ha en skön kväll och torsdag!
Kram Ulrika