torsdag 10 februari 2011

Emma & Uno

                               
   Märta Tikkanen har skrivit en bok om sina morföräldrar:


  Emma & Uno
                                                                    -visst var det kärlek




Det här är en vacker bok. Omslaget är stilfullt med de fina porträtten på unga paret Emma och Uno Stadius. När de gifter sig i slutet av 1890-talet är Emma nyss fyllda 19 och Uno är 27. Det är en märklig kärlekssaga med huvudpersonerna:  en foglig kärleksfull kvinna och en man med stora visioner och ett ännu större ego. Familjens sex barn föds i rask följd och medan Uno mest uppehåller sig i Sverige, och startar folkhögskolor och andra storartade projekt som han antingen verkar bli avkopplad från eller tröttnar på, bor Emma med stora barnaskaran hos hennes snälle far på barndomsgården en bit från Helsingfors.


Märta Tikkanen har läst brev och annat material om och av sin släkt och väver ihop denna roman om kärlek med just kärlek och värme. Boken ger också ett litet hum om det elände och de umbäranden som finska folket fick utstå under olika krig och på grund av sin stora ryska granne. 


Jag blir arg när jag läser om Uno och hans oerhörda själviskhet. Men jag tycker om Märta Tikkanens sätt att skriva och kommer att hålla utkik efter några av hennes andra böcker. 


Märta Tikkanen


Emma &Uno
-visst var det kärlek
Forum (2010)

3 kommentarer:

Hanneles bok-paradis sa...

Jag blev inte arg när jag hörde Märta Tikkanen själv berätta på Bokmässan..

Sophia Callmer sa...

Vill läsa! tycker mycket om Märta Tikkanens böcker. ha en fin helg/Sophia

Allis sa...

Har inte läst något av Märta Tikkanen men nu tror jag att det är dags. ;-)

Söndags hälsning från Eva-Lis & Zaga