onsdag 16 februari 2011

Dags för surdeg!

BakdagarInreda med Böcker


Bild: Norstedts
Det här praktexemplaret till Brödbok har jag nalkats försiktigt:


Bröd & kaffebröd 
av bakgurun Jan Hedh


 Jag kommer i håg med vilken iver jag slet upp paketet från förlaget. Beredd där vid köksbordet att genast ta fram ingredienser och börja baka. Bara att bläddra fram ett recept av de många boken innehåller. Trodde jag! För när jag valt bland bildernas vackra bröd övergick jag till att läsa recepten. Eller försöka... För jag insåg snabbt att de var så proffsigt skrivna att jag behövde bak-ordlista för att sätta mig in i beskrivningarna. Och det hade jag inte tid till. Just då, och inte ordentligt lust till heller. Förrän nu! 

Jag låter boken falla upp och välja uppslag själv. Jag hamnar på sidan 126 - 127 med stora bilder, vackert fotograferade av Klas Andersson, och noggrann punktbeskrivning.

Den här gången tänker jag inte låta det för mig, jag enkla hemmabagerska, obekanta ordet Bortgörning avskräcka. Och för resten tillhör denna fackterm
Dag 2 så jag har tid på mig att läsa på. Jag låter blicken vandra uppåt på sidan till:

Dag 1
Skållning
250 gram vatten (va! gram?)
125 g fullkornsemmermjöl....
Jaha. Nu ska jag bara ta reda på vad emmermjöl är för något och sedan fundera ut om det går lika bra -  inte med selleri - men kanske med rågsikt eller specialvetemjöl eller någon annan standardmjölsort ur ICAs närbutikssortiment.

Eller.
Det är lika bra jag bläddrar vidare. Det finns ju som sagt gott om goda bröd att välja bland.

Den här boken kommer jag nog att umgås en hel del med, den är en sann utmaning och det är roligt att få en inblick i proffsens brödbak.  Så lyder också underrubriken baka på riktigt.

Någon som hittat sitt favoritbröd i boken?

Bild: Norstedts


bröd & kaffebröd
Jan Hedh
foto: Klas Andersson
Norstedts, 2009

1 kommentar:

Anonym sa...

totalt ointressant brödbok enligt mig, den är för teknisk.
prova istället martin johnsson "surdegbok " eller " enklare bröd"