tisdag 22 februari 2011

Smoothies och juicer

Bild: Norstedts förlag

Det är dags för påfyllnad i kylskåpet. Det är märkligt så fort ett nyss välfyllt kylskåp kan gapa tomt, och då har vi ändå varit bara två i hushållet den senaste veckan. Innan jag börjar på min inköpslista kikar jag i Smoothies och juicer, en härlig bok med underbara bilder och en allt igenom inspirerande layout med lätt och behaglig färgsättning. Enbart boken skulle nästan räcka som vitaminkick en vintermorgon. Jag tror mitt exemplar ska få ligga öppen ett tag på köksbordet. Kanske med det fräscht mildgröna uppslaget om juicen på Melon & ingefära. Fast kanske inte selleri till frukost? Den krämiga röda smoothien på Rödbetor, youghurt och senapsfrön passar nog också bättre längre fram på dagen. Rubinröd citrus låter däremot passande att inleda dagen med. Blodapelsin, lime och passionsfrukt. Mmmm... 

När jag ska bestämma mig för vilka hemmapressade juicer vi ska avnjuta de kommande morgnarna läser jag under Viktigt att notera i början av boken att man inte ska överdriva intaget av rena frukt- och grönsaksjuicer. Annars låter väl Hallon och Granatäpplen som en snäll dryck att inleda ett hälsosammare frukostliv med? 

Men vet ni vad! Jag tror att det på vårt frukostbord i morgon bitti serveras glas med alldeles vanlig apelsinjuice. Men i alla fall Nypressad. Hemmapressad.  Enkelhetens lov och säsongens frukter fortsätter nog vara mitt rättesnöre. Kombinerat med viss del lathet... 

Ute faller stora snöflingor sakta mot frusen mark, och det är långt inte bara till vår utan också till närmaste apelsinodling... 

ICA nästa!

stora boken om
SMOOTHIES OCH JUICER
Tivoli, Norstedts förlag (2009)

Inga kommentarer: