söndag 27 februari 2011

Trädgårdsböcker till kaffet

I dag har jag bläddrat lite i några böcker. Och letat! Efter Veronica Wägners bok om pelargonior.Jag har inte hittat den ännu, men å andra sidan verkar en bok av Ria Wägner också förvaras på ett ställe utanför bokhyllorna - var har jag ingen aning om mer än att jag vet att de inte lämnat huset - och jag har ett vagt minne av att jag tänkt skriva något om mor o dotter. Det förklarar i och för sig inte varför böckerna är borta. Även om jag inreder med böcker finns dessa ändå på givna platser. Eller borde finnas ska jag kanske rätta mig till!


I det här västerfönstret brukar det sommartid prunka av pelargonior, rosa Mårbacka. Och det var med tanke på den kommande blomstertiden jag tänkte läsa lite i Pelargonieboken.


Nu i mellansäsongen, mellan de stora gräddvita julstjärnorna och de yviga pelargoniorna, sätter jag in björkris.


Som den textilare jag är får grenarna mjuka dekorationer så här i Fastlagstider. Med taggsax klipper jag till smala remsor av bomullstyger, här är det stuvar från Stenströms skjorttyger jag har letat fram ur mitt  tyglager.


En bukett hyacinther pryder en av fönstrets bokhögar och doftar härligt. Lite, lite jul men mest löfte om vår.


Jag tror inte jag någonsin kommer att färgsortera mina böcker i bokhyllorna. Men jag roade mig att göra det i fönstret.


Till kaffet blev det inte bara fastlagsbullar utan också funderingar och lite läsning i trädgårdsböcker. Vi pratade höga thujor i tomtgräns till vinterfåglarna och  tagetesrabatt med bokhäck som fond till somrig färgprakt. Jag hoppas det är någon mer än jag som uppskattar tagetes? Det talas ofta så nedsättande om denna tappra blomma...


.

3 kommentarer:

Hanneles bok-paradis sa...

Så trivsamt det ser ut, jag tar en semla..

Hannele på Hisingen sa...

P.S.
Det finns så många fina tagetes.

Allis sa...

Åh vilka fina bilder du visar!
Riset är verkligen fint med sina remsor, nu blev jag riktigt sugen på ris. Har satt lite ris på verandan men inte inte än. Det står ju inte på förrän det är fastan. Det där med att ha böckerna i färger är inte min grej, tycker att det är jätte fint men jag skulle få leta som bara den, för inte kommer jag i håg hur böckernas omslag ser ut.
Ha en härlig vecka!!

Eva-Lis & Zaga